Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility poinformowały o planie testów wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym. Celem jest sprawdzenie zupełnie nowego całościowego systemu składającego się z nowo opracowanego pociągu i nowo zaprojektowanej stacji paliw. DB przekształci jeden ze swoich zakładów, tak aby można było tam utrzymywać pociąg wodorowy. Pierwsze próby eksploatacyjne pociągu wodorowego z platformy Mireo zapowiadane są na 2024 r.
Oficjalnie projekt wspólnego finansowania nosi nazwę "H2goesRail". Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) ogłosiło finansowanie w ramach Narodowego Programu Innowacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych. Siemens Mobility opracowuje dwuczłonowy pociąg regionalny na bazie platformy Mireo, ale z napędem wodorowym najnowszej generacji, na potrzeby rocznej eksploatacji próbnej. W układzie zasilania
Mireo Plus H napędu znajdziemy ogniwa paliwowego oraz akumulatory litowe typu jonowego. Mireo Plus H będzie miał taką samą moc jak elektryczne zespoły trakcyjne i zasięg 600 km – w zależności od warunków eksploatacji, takich jak sezon lub trasa. Wersja trójczłonowa będzie miała zasięg 1000 km – podaje producent.
Pociąg będzie tankowany wodorem w nowym typie procedury: po raz pierwszy tankowanie pociągu nie zajmie więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Zakład DB Regio w Ulm jest przekształcany na potrzeby utrzymania wodorowych zespołów trakcyjnych (WZT/HEMU). Wodór jest produkowany w procesie elektrolizy na mobilnej stacji paliw, obsługiwanej przez DB Energie w zakładzie DB Regio w Tybindze. W elektrolizerze woda jest rozdzielana na wodór i tlen za pomocą energii elektrycznej. Sprężony wodór jest magazynowany w mobilnej jednostce magazynowej. Przed procesem tankowania zielone paliwo jest przetwarzane i chłodzone w przyczepie cysterny znajdującej się obok.
Jak czytamy, próbna eksploatacja pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem rozpocznie się w 2024 roku i potrwa rok. Przewidywane jest osiągnięcie przebiegu na poziomie 120 000 kilometrów w ruchu planowym. Trasa ta jest szczególnie odpowiednia do prób ze względu na typowy dla ruchu regionalnego rozkład jazdy oraz zróżnicowaną topografię. Mireo Plus H zastąpi wykorzystywany na tej trasie spalinowy zespół trakcyjny i pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2. Obecnie DB eksploatuje około 1300 spalinowych zespołów trakcyjnych w ruchu regionalnym. Około 40 procent sieci kolejowej o długości 33 000 km nie jest zelektryfikowana. Poza dalszą elektryfikacją, jednym ze sposobów na to, by DB stał się neutralny dla klimatu, jest stosowanie pociągów wodorowych.
Mireo Plus H to opracowywany wspólnie z kanadyjskim producentem ogniw wodorowych Ballard Power Systems hybrydowy pociąg wodorowy. Pierwszy egzemplarz na torach ma się pojawić już w przyszłym roku.
Więcej na ten temat piszemy tutaj.