Niezwykły komunikat PKP Cargo. Jak podało biuro prasowe spółki, zarząd zwrócił się pod koniec maja do Rady Nadzorczej o wyznaczenie osoby z Zarządu spółki, która będzie delegowana na nieświadczenie pracy, podobnie jak duża część szeregowych pracowników po 1 czerwca. Zrobiono to "solidaryzując się z pracownikami i wsłuchując się w głosy podnoszone przez przedstawicieli związków zawodowych". Nic z tego nie wyszło, bo zdaniem rady nadzorczej, zabrania tego prawo...
Biuro prasowe podało przy tym, że "zarząd wyraził także nadzieję, że podobny apel skierują związki zawodowe do swoich działaczy zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy". Tego by jednak zarząd PKP Cargo raczej nie chciał, bowiem rada nadzorcza nie wyraziła zgody na propozycję zarządu (o czym informuje sama spółka), uzasadniając, że "decyzja byłaby niezgodna z przepisami prawa powszechnie obowiązującego".
Zarząd zdeterminowany do wdrażania nieświadczenia pracy– (...) Nowy Zarząd stoi przed wyzwaniami braku wystarczającego zapotrzebowania na naszą pracę przewozową, wysokich stałych kosztów, przerostów zatrudnienia i nadmiaru taboru, który jest nieużywany. Nieświadczenie pracy to jedno z nielicznych narzędzi pozwalające pracodawcy na szybkie osiągniecie wymiernych oszczędności finansowych, bez zwalniania pracowników, czyli z utrzymaniem wszystkich potrzebnych miejsc pracy (...). W pełni rozumiem dotkliwość tego działania dla naszych pracowników, ale ono musi niestety nastąpić. Naszym celem jest ochrona jak największej liczby potrzebnych miejsc pracy w PKP Cargo, a to osiągniemy między innymi właśnie redukując czasowo koszty pracy – powiedział prezesa zarządu spółki dr Marcin Wojewódka. Jak podkreśla zarząd, rozwiązanie było już wcześniej stosowane w spółce w latach 2008-2015.
Zarząd PKP Cargo uważa, że wprowadzenie nieświadczenia pracy zostało przyjęte po przeprowadzeniu dialogu ze stroną społeczną (12 związków zawodowych, będących sygnatariuszami ZUZP (Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy), zostało zaproszonych do złożenia swoich propozycji w tym obszarze). Jak twierdzi zarząd spółki "większość przekazanych propozycji, które zarząd otrzymał od strony społecznej w ramach kwestii wdrożenia nieświadczenia pracy, zostało uwzględnionych w uchwale".
W PKP Cargo jest źleUdział Grupy PKP Cargo – narodowego lidera towarowych przewozów kolejowych w roku 2012 według masy przewiezionych ładunków wynosił 50,4%, a według pracy 60,2%, podczas gdy w roku 2023 spadł do poziomu 33,1% wg masy i 33,9% wg pracy przewozowej.
Więcej na temat sytuacji w spółce i "nieświadczenia pracy" przez 1/3 załogi od 1 czerwca
piszemy tutaj.