Słabsza dynamika handlu zagranicznego Polski i niepewna sytuacja na rynkach światowych powodują, że przewoźnicy intermodalni nie spodziewają się szybkiego wzrostu w perspektywie krótkoterminowej. Polski transport kontenerowy będzie jednak zwiększał swoje znaczenie.
W najbliższych latach podstawowe kierunki połączeń intermodalnych w Polsce pozostaną bez zmian. Główną rolę odgrywać będzie połączenie z trójmiejskich portów na południe Polski i dalej oraz korytarz Wschód – Zachód. Wg DB Schenker Rail Polska coraz większe znaczenie odgrywa trasa pomiędzy granicą z Czechami a Białorusią. Pozostałe strumienie mają charakter uzupełniający i takie pozostaną. Zaliczyć tu można trasy rozpoczynające się w porcie szczecińskim, łączące Śląsk z Niemcami oraz połączenie na Litwę. Obecnie jednak perspektywy wzrostu w branży intermodalnej są raczej umiarkowane.
– Biorąc pod uwagę niepewną globalną sytuację ekonomiczną i geopolityczną, która przyczynia się do hamowania dynamiki eksportu i importu Polski, raczej nie spodziewamy się bardzo wysokiej dynamiki wzrostu w tym segmencie, będzie on raczej stopniowy – mówi Katarzyna Marciniak, rzeczniczka prasowa DB Schenker Rail Polska.
Jest potencjał do poprawy
Dzisiejszy tylko 6-procentowy udział przewozów intermodalnych w polskim rynku kolejowym – w Europie jest to odpowiednio ok. 20% – pokazuje jak duży jest jeszcze potencjał wzrostu w tym segmencie.
– Taka struktura rynku wynika z dwóch rzeczy: struktury gospodarki oraz miksu-energetycznego. W Polsce jeszcze przez długi czas energia produkowana będzie głównie na bazie węgla. Wymusza to w oczywisty sposób, w przeciwieństwie do dwóch wskazanych krajów, duże transporty tego surowca i jego silną pozycję w strukturze całego rynku. Druga przyczyna związana jest z faktem, że w Polsce ciągle rozwija się przemysł dóbr wysoce przetworzonych, który na Zachodzie jest już w znacznie bardziej dojrzałej fazie. Przekłada się to na poziom konteneryzacji transportu. W tym aspekcie widzimy duży potencjał do poprawy, wraz z postępującą modernizacją gospodarki – zapewnia rzeczniczka DB Schenker Rail Polska.
Nowe kierunki działalności
DB Schenker Rail Polska skupia się obecnie na wykorzystaniu efektów zrealizowanych inwestycji, ale szuka też nowych obszarów działania. – Chcemy skonsumować poczynione w ostatnim czasie inwestycje w spółce DB Port Szczecin, czyli rozbudowę terminala kontenerowego oraz zakup nowego dźwigu typu Gotwald, które nie tylko zwiększają przeładunki kontenerów w samym porcie (wzrost r/r 11,5%), ale docelowo wzmocnią również przewozy kolejowe w głąb kraju. W celu zwiększenia wolumenów realizowanych na osi Północ – Południe, będziemy chcieli także mocniej zaznaczyć naszą obecność w Gdańsku – wyjaśnia Marciniak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.