DB Regio zamówiło w Stadlerze 44 bateryjne zespoły trakcyjne Flirt. Pojazdy z dwoma członami pasażerskimi mają zacząć operować w 2025 roku.
DB Regio wprowadzi nowe zeroemisyjne pociągi w Palatynacie, ponieważ tego wymaga od operatora kontrakt, który zdobył w regionie w listopadzie 2021 roku. Na przygotowanie się do jego realizacji ma aż 4 lata. Przewozy zamawia Zweckverband Schienenpersonennahverkehr Rheinland-Pfalz Süd.
Na zelektryfikowanych odcinkach linii Flirty będą kursować pod siecią trakcyjną jednocześnie ładując akumulatory. Poza siecią będą poruszać się na zasilaniu bateryjnym. Jak zapewnia Stadler, zasięg działania w trybie bateryjnym wyniesie przynajmniej 80 kilometrów, choć teksty wykazały, że możliwy jest przejazd równy dwukrotności tej odległości. Po zakończeniu częściowej elektryfikacji linii w regionie najdłuższy odcinek linii bez elektryfikacji na sieci Palatynatu będzie miał około 48 kilometrów.
Bateryjne zespoły trakcyjne będą miały 55 metrów długości i będą dłuższe niż standardowe dwuczłonowe Flirty. Ma się w nich zmieścić łącznie 325 pasażerów, z czego 172 na miejscach siedzących (16 w pierwszej klasie, a 153 w drugiej).
– Już jesteśmy najbardziej przyjazną dla klimatu firmą transportową w Niemczech, a do 2040 roku chcemy być neutralni dla klimatu. Alternatywne napędy i paliwa są istotnym elementem realizacji tego celu. Nowe Flirty umożliwią nam zastąpienie pociągów spalinowych pojazdami niskoemisyjnymi i energooszczędnymi. Korzyści odniesie nie tylko środowisko. Nasi pasażerowie mogą cieszyć się podróżą wygodnymi i wyjątkowo cichymi pojazdami – powiedział Maik Dreser, szef oddziału DB Regio Mitte.
– Jesteśmy dumni, że otrzymaliśmy ten kontrakt na 44 pojazdy akumulatorowe FLIRT od DB Regio. To już druga umowa na dostawę pociągów na baterie w Niemczech. Jestem szczególnie dumny, że dzięki temu zamówieniu przekroczymy magiczny limit 2000 sprzedanych pojazdów Flirt. Fakt, że 2000 sprzedany pojazd FLIRT jest pociągiem napędzanym alternatywną i przyjazną dla środowiska technologią napędu, stanowi punkt zwrotny w polityce klimatycznej – powiedział Jure Mikolčić, dyrektor generalny Stadler Niemcy.
Pojazdy, które w nomenklaturze Stadlera nazwane zostały BEMU (battery electric multiple unit), mają kursować w południowo-zachodnim Palatynacie na liniach Kaiserslautern – Neustadt/W – Landau – Karlsruhe oraz Saarbrücken – Zweibrücken – Pirmasens od grudnia 2025. Od grudnia 2026 pojawią się natomiast na liniach Kaiserslautern – Steinalben – Pirmasens, Kaiserslautern – Olsbrücken – Lauterecken-Grumbach, Kaiserslautern – Landstuhl – Glan-Münchweiler – Kusel, Bad Bergzabern – Winden – Karlsruhe, Landau – Annweiler – Hinterweidenthal – Pirmasens oraz Saarbrücken – Dillingen – Niedaltdorf. Na większości z tych linii kursują obecnie spalinowe zespoły trakcyjne Desiro, o których trudno powiedzieć, że są przestarzałe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.