Nowy rekord liczby przewiezionych pasażerów, wyższe przychody i większy niż kiedykolwiek wolumen towarów na sieci - tak Deutsche Bahn podsumowuje wyniki za zeszymrok. Zysk utrzymał się mniej więcej na tym samym poziomie co wcześniej.
Deutsche Bahn (DB) po raz czwarty z rzędu odnotował znaczny wzrost liczby pasażerów na trasach długodystansowych – w 2018 r. z pociągów dalekobieżnych DB skorzystało 148 mln pasażerów. Był to wzrost o 5,7 mln rok do roku czyli o 4% i zarazem nowy rekord. Między innymi dzięki temu wzrostowi przychody Grupy DB również zwiększyły się w tym samym okresie o 3,1%, osiągając kwotę 44,02 mld euro. Zysk przed odliczeniem odsetek i podatków (EBIT) wyniósł 2,1 mld euro i utrzymał się mniej więcej na tym samym poziomie co w 2017 r. (-1,9%).
DB oczekuje, że utrzyma się trend sprzyjający rozwojowi ekologicznego transportu kolejowego. – W 2019 r. po raz pierwszy będziemy przewozić ponad 150 milionów pasażerów na trasach długodystansowych. Jazda pociągiem jest formą aktywnej ochrony klimatu – kolej to jedyny prawdziwie ekologiczny środek transportu. Jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia celu, jakim jest przewóz ponad 200 milionów pasażerów na trasach długodystansowych do 2030 r. – powiedział dr Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn, na konferencji prasowej poświęconej wynikom DB za rok 2018.
W 2018 r. z pociągów DB w Europie skorzystało około 2,6 mld pasażerów, co oznacza wzrost z roku na rok o 17 mln. Całkowity wolumen kolejowego transportu pasażerskiego wzrósł o 1,9% w stosunku do ubiegłego roku, osiągając w sumie 97,7 mld pasażerokilometrów. Wolumen transportu regionalnego i lokalnego DB pozostał stabilny, podczas gdy transport dalekobieżny odnotował znaczny wzrost o 5,6% tj. do 42,8 mld pasażerokilometrów.
Całkowity wolumen wytworzony w sieci kolejowej DB również osiągnął rekordową wielkość, wzrastając o 1,2% rok do roku i osiągając poziom około 1,09 mld kilometrów tras kolejowych. Odsetek operatorów innych niż DB korzystających z sieci nadal rósł, z 30,9% w 2017 r. do 32,2% w 2018 r.
Będzie walka z opóźnieniami
– Należy przyznać, że istnieją skutki uboczne, inaczej mówiąc: narastające trudności powiązane z sukcesem kolei – powiedział prezes DB, powołując się na „niezadowalający wskaźnik punktualności” wynoszący 74,9% w przypadku transportu dalekobieżnego w 2018 roku. Lutz powiedział, że DB intensywnie pracuje, aby wyeliminować wąskie gardła związane z infrastrukturą, taborem i personelem, zgodnie z niedawno wprowadzonym przez firmę „Programem na rzecz lepszych usług kolejowych”.
Duża część z ok. 5 mld euro przeznaczonych na dodatkowe inwestycje, które DB planuje zrealizować w nadchodzących latach, zostanie wykorzystana na sfinansowanie lepszych, bardziej niezawodnych usług kolejowych, nowych, wygodniejszych pociągów oraz zatrudnianie dodatkowego personelu. W samych Niemczech DB zatrudnił w 2018 r. ponad 24 000 nowych pracowników – więcej niż kiedykolwiek wcześniej – aby poprawić wzrost i jakość. Oprócz obsadzenia wolnych stanowisk, firma zwiększyła również liczbę miejsc pracy o ponad 5500.
– Inwestujemy znaczne środki, aby poprawić jakość naszych usług kolejowych. Wspólnie z rządem niemieckim w 2018 r. kontynuowaliśmy zwiększanie nakładów inwestycyjnych brutto, podnosząc je znacznie – o ponad 7% z wysokiego już poziomu – do ponad 11 mld euro – powiedział Alexander Doll z zarządu DB.
Większość wydatków kapitałowych w 2018 r. wykorzystano na poprawę sieci kolejowej (62%) oraz na inwestycje w nowe pociągi, takie jak ICE 4. 31 grudnia 2018 r. zadłużenie finansowe netto DB wyniosło nieco ponad 19,5 mld euro, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 926 mln euro. Doll podkreślił, że DB pozostaje wiarygodnym i stabilnym partnerem na rynkach kapitałowych.
Międzynarodowy biznes, logistyka i transport towarów
Grupa DB odnotowała także sukcesy w działalności międzynarodowej w spółkach DB Schenker i DB Arriva. DB Schenker, który oferuje usługi logistyczne, po raz pierwszy w 2018 r. osiągnął przychody w wysokości ponad 17 mld euro, co oznacza wzrost o 3,8%. DB Arriva, która świadczy usługi transportu regionalnego w Europie, wygenerowała przychody w wysokości 5,4 mld euro, co stanowi wzrost o 1,8%. Wyniki operacyjne DB Arriva w transporcie autobusowym i kolejowym pozostały stabilne, podczas gdy DB Schenker odnotował wzrost – a w niektórych przypadkach znaczny wzrost – we wszystkich obszarach, w których prowadzi działalność.
W DB Cargo wolumen transportu spadł natomiast o 4,8%. DB pracuje pełną parą, aby rozwiązać tę niezadowalającą sytuację. Firma dostosowała swoją kolejową obsługę towarów i inwestuje w tabor kolejowy oraz personel z myślą o zapewnieniu długofalowego wzrostu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.