- Polska, tak samo jak i Niemcy, leży w sercu Europy i jest tym samym ważnym punktem centralnym w europejskiej komunikacji kolejowej - pisze dla "RK" rzecznik Deutsche Bahn, Bernd Weiler, zapytany o plany DB względem naszego kraju.
Wszystkie przedsiębiorstwa kolejowe w Europie mają wspólny cel – pozyskanie większej ilości towarów oraz zwiększenia ilości pasażerów na swoich torach, jak i zaoferowanie korzystnej i niezawodnej oferty usługowej swoim klientom - pisze Weiler.
W Niemczech już od lat stosuje się z powodzeniem zasadę konkurencyjności w przewozach kolejowych. Dzisiaj po niemieckiej sieci kolejowej porusza się ponad 300 różnych przewoźników. DB Fernverkehr – pion przewozów dalekobieżnych – w przewozach transgranicznych stawia na kooperację; na przykład wspólnie z francuskimi kolejami SNCF oferuje przewozy do Paryża lub z austriacką koleją ÖBB do Wiednia. Klienci przyjmują niemiecko-francuskie oferty bardzo entuzjastycznie: w niespełna dwa lata około 2,2 mln pasażerów skorzystało z niemieckiego ICE (Paryż – Frankfurt n. Menem) lub francuskiego TGV (Paryż – Stuttgart – Monachium). Również polskie połączenia kryją w sobie niemały potencjał. Fakt ten stanowi podstawę prowadzonych obecnie konstruktywnych rozmów pomiędzy niemieckim przewoźnikiem Deutsche Bahn a PKP IC. Celem rozmów jest oszacowanie ewentualnych możliwości ulepszenia komunikacji kolejowej pomiędzy obydwoma krajami. Aby poprawić jakość usług dla klientów, przyszła dyskusja będzie dotyczyć również tematu możliwości i potrzeby wprowadzenia nowoczesnej floty pociągów.
Tymczasem w procesie akwizycji przewoźnika PCC Logistics dokonał się decydujący krok: Komisja Europejska w Brukseli kilka dni temu wyraziła zgodę na przejęcie przez Deutsche Bahn pionu logistyki grupy przedsiębiorstw PCC. Przedsiębiorstwo PCC Logistics jest największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. W ubiegłym roku przewoźnik zatrudniał około 5 800 pracowników, a obrót spółki wyniósł 350 milionów euro. Spółka posiada około 8 proc. udziału w polskim rynku kolejowym - informuje rzecznik DB.
W rozwijającej i jednoczącej się Europie DB Schenker liczy poprzez tą akwizycję na znaczne korzyści dla klientów w odniesieniu do oferowanych usług i świadczeń. DB Schenker Rail, przewoźnik towarowy poruszający się na arenie międzynarodowej, wraz z PCC Logistics przejmie na tory więcej przewozów i tym samym zapewni miejsca pracy zarówno w Polsce jak i w Niemczech – Polska jest w końcu największym partnerem handlowym Niemiec w Europie Środkowo-Wschodniej, a Niemcy są dla polskiego przemysłu największym rynkiem zbytu. Szczególnie w czasach trudnych pod względem gospodarczym jest to tym samym krok sięgający w przyszłość. W ramach europejskiej sieci PCC Logistics ma stać się głównym przewoźnikiem na Europę Wschodnią. Obecne kooperacje z PKP będą kontynuowane na partnerskich zasadach.
Sieć obejmująca usługi transportowo-logistyczne zostanie skompletowana przez Schenker Sp. z o.o., spółkę należącą do DB Schenker Logistics. Schenker Sp. z o.o. zatrudnia około 1600 pracowników i jest jednym z największych oraz najlepiej operującym przedsiębiorstwem spedycyjnym w Polsce. Spółka została utworzona 19 lat temu, obecnie posiada ponad 30 oddziałów we wszystkich regionach gospodarczych Polski. Usługi Schenker Sp. z o.o. obejmują przesyłki lądowe, lotnicze i morskie, specjalistyczne usługi dodatkowe oraz magazynowanie. Do grona klientów zaliczają się renomowane firmy, zarówno polskie jak i zagraniczne - kończy Bernd Weiler.