Szef Niemieckich Kolei (DB) Rüdiger Grube podtrzymuje ogłoszone latem ub. roku plany częściowej prywatyzacji spółek zależnych koncernu: Arrivy i DB Schenker Logistics. DB potrzebują gotówki na plan naprawczy, po tym jak poniosły prawie miliard euro strat w 2015 r.
Plany sprzedaży udziałów w Arrivie i DB Schenker Logistics przedstawiono już w lipcu ubiegłego roku i wzbudziły sporo kontrowersji. W październiku władze Deutsche Bahn poinformowały, że wstrzymują się z realizacją tego planu. Teraz pomysł wraca, a decyzja o sprzedaży udziałów poprzez giełdę ma zostać podjęta w marcu. Jak informuje portal Handelsblatt, nadzwyczajne zebranie rady nadzorczej koncernu poświęcone temu planowi odbędzie się 8 lutego.
Sprzedaż mniejszościowych pakietów akcji spółek na giełdzie ma na celu spłacenie zadłużenia DB i sfinansowanie planu naprawczego Niemieckich Kolei. Koncern liczy, że dzięki wejściu inwestorów kapitałowych uda się pozyskać 4,5 mld euro. DB Schenker Logistics wypracowało w 2014 r. zysk w wysokości 332 mln euro. Z kolei Arriva niedawno wygrała wielki przetarg na obsługę połączeń kolejowych w Wielkiej Brytanii, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj.
Na prywatyzację spółek zależnych musi jeszcze zgodzić się właściciel DB, czyli niemiecki rząd federalny. Obecnie między szefostwem Niemieckich Kolei a rządem toczą się rozmowy ws. podziału przychodów z transakcji między państwo a koncern kolejowy.
Z kolei w grudniu 2015 r. rada nadzorcza DB zaakceptowała wieloletni plan naprawczy, który przewiduje m.in. dodatkowe nakłady inwestycyjne w wysokości ok. 2 mld euro. Spółka zamierza poprawić ofertę dla pasażerów i klientów cargo. Ogółem DB w ciągu najbliższych 5 lat planuje wydać w Niemczech 50 mld euro na inwestycje w tym 40 mld na infrastrukturę (zarządzaną przez spółkę zależną koncernu – DB Netz).