Fot. Phil Richards, CC BY-SA 2.0, wikipediaLokomotywa Class 67
DB Cargo UK zakończyło właśnie statyczne testy nowego paliwa „HVO” w swoich lokomotywach. To odpowiednio przygotowany do pracy w dużych silnikach spalinowych olej roślinny.
DB Cargo UK testowało hydrorafinowany olej roślinny w ramach trwającego programu dekarbonizacji w swojej flocie. Za kilka lat firma chce zaprzestać używania paliw kopalnych i HVO jest jedną z rozważanych opcji. Dotąd przeprowadzono testy statyczne paliwa, zastępując tradycyjny olej napędowy pochodzenia mineralnego olejem HVO. Lokomotywa Class 67 została poddana szczegółowym testom, a monitoring nie wykazał negatywnego wpływu na osiągi silnika o mocy 3200 KM.
Po przetestowaniu lokomotywy w warunkach kontrolowanych, DB Cargo UK przejdzie do prób ruchowych w lokomotywach Class 67 i Class 66. Przypomnijmy, że ta druga lokomotywa pracuje również na polskiej sieci kolejowej.
HVO – hydrorafinowany olej roślinny – jest reklamowany jako „jedno z najczystszych i najbardziej ekologicznych paliw na świecie”. Jest wytwarzany syntetycznie w procesie hydrorafinacji z olejów roślinnych lub tłuszczów zwierzęcych, co znacznie zmniejsza szkodliwe emisje dwutlenku węgla (CO2) i tlenku azotu (NOx) w przypadku stosowania w pojazdach z silnikiem diesla. Rząd Wielkiej Brytanii naciska, aby wyeliminować dwutlenek węgla w transporcie, także kolejowym, co w połączeniu z dużą liczbą niezelektryfikowanych szlaków na Wyspach czyni ten problem palącym. Przemysł kolejowy ma przestać używać ropy do 2050 roku. DB Cargo UK współpracuje przy badaniach nad użyciem HVO z dużymi partnerami, takimi jak Caterpillar, John Deere, Volvo i Mercedes-Benz.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z początkowych osiągów paliwa HVO, którego moglibyśmy używać zamiast tradycyjnego czerwonego oleju napędowego lub obok niego. Paliwo sprawdza się dobrze w niskich temperaturach, ma dłuższą żywotność i jest biodegradowalne – powiedział Stece Wilkinson, szef działu eksploatacji i utrzymania DB Cargo UK. Zaznaczył, że bardzo korzystnie na odbiór paliwa wpływają kwestie logistyczne: jego składowanie i tankowanie byłoby bowiem podobne jak w przypadku oleju napędowego, którego DB Cargo UK zużywa każdego roku 45 milionów litrów. Pozostaje pytanie, czy produkcja HVO na dużą skalę nie doprowadziłaby w konsekwencji do powstania producenckiej konkurencji w stosunku do rynku spożywczego i nie przyczyniłaby się do wzrostu cen żywności.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.