W Niemczech rozpoczęły się testy składu towarowego z układem automatycznego przeprowadzania próby hamulca. Nowe rozwiązanie ma przyspieszyć przewozy towarowe i zmniejszyć zapotrzebowanie na pracowników do ich obsługi. Najbliżej wdrożenia systemu na pełną skalę jest spółka kolei szwajcarskich – SBB Cargo.
Próbna eksploatacja pociągu DB Cargo rozpoczęła się na sieci Mitteldeutsche Eisenbahn GmbH (MEG). Technologię opracowała firma PJM, austriacki dostawca rozwiązań z zakresu nowych technologii dla branży kolejowej. Jej układ, po pozytywnej ocenie ze strony niemieckiej organizacji certyfikującej TÜV, został uznany za system referencyjny dla całej Europy.
Bezpieczeństwo zostaje, wydajność rośnie
W zależności od wersji próby hamulca mogą być przeprowadzane automatycznie od 4 do 6 razy dziennie, co przekłada się na średnio ok. 1800 prób rocznie. System automatycznej próby hamulca spełnia wszelkie wymagania związane z bezpieczeństwem, czynnikami technicznymi i formalnymi. Następnym krokiem po zakończeniu obecnych testów będzie wdrażanie systemu. Zaprojektowano go w sposób modułowy, umożliwiający w przyszłości dalszą automatyzację, a także współdziałanie z przewidzianym do wdrożenia
europejskim automatycznym sprzęgiem cyfrowym (DAC). Z drugiej strony niezależny system zasilania i sterowanie radiowe pozwalają na zastosowanie go nie tylko w wagonach nowo budowanych, ale i podczas modernizacji starszych pojazdów.
Automatyczne wykonywanie prób hamulca pozwoli na usprawnienie kolejowych przewozów towarowych. Poprawie może ulec ich prędkość, a także efektywność ekonomiczna. Według szacunków w przypadku 400-metrowego składu można dzięki nowemu rozwiązaniu zaoszczędzić aż 35 minut. Co więcej, do przeprowadzania prób wystarczy jedna osoba, którą może być maszynista pociągu. Kolej może stać się dzięki temu bardziej konkurencyjna wobec przewozów ładunków samochodami – szczególnie w dobie problemów z rekrutacją wykwalifikowanych pracowników.
W Szwajcarii – przygotowania pełną parą
– Najwyższy czas, by zastąpić przestarzałe i uciążliwe, wymagające pracy ręcznej procedury procesami automatycznymi. Przyniesie to pilnie potrzebny wzrost wydajności, a także zwiększy zyskowność przewozów kolejowych. Uczyni też pracę na kolei bardziej atrakcyjną – podkreśla zalety nowego systemu prezes PJM Günter Petschnig.
System automatycznych prób hamulcowych został opracowany przez PJM we współdziałaniu z europejskimi przewoźnikami towarowymi: SBB Cargo (testy na łącznie 200 wagonach rozpoczęły się w Szwajcarii już w sierpniu 2017 r.) i Rail Cargo Austria. Proces oceny nowego rozwiązania zakończył się w lutym bieżącego roku. Trwają przygotowania do wdrożenia go w pociągach SBB Cargo na szerszą skalę – obejmują one, między innymi, szkolenia pracowników, dostosowanie procedur operacyjnych oraz systemów IT. Pilotażowy pociąg z wykorzystaniem systemu uruchomił też jeden z operatorów intermodalnych – Mercitalia Intermodal.