Zakończyły się testy eksploatacyjne składu wyposażonego w cyfrowe sprzęgi automatyczne, prowadzone w normalnych warunkach eksploatacyjnych – deklaruje niemiecki przewoźnik towarowy. W próbach wzięły udział także niemieckie zakłady metalurgiczne. Zdaniem zwolenników nowej technologii jej wdrożenie pozwoli znacząco przyspieszyć zarówno formowanie składów, jak i samą jazdę pociągów towarowych po europejskich torach.
O pomyślnym zakończeniu dwuletnich praktycznych testów składu wyposażonego w sprzęgi DAC poinformowała członkini zarządu DB dr Sigrid Nikutta. – Pierwsi klienci kolejowych przewozów towarowych korzystają już z zalet nowej technologii. Nasze wspólne doświadczenie zostanie teraz przeniesione do produkcji seryjnej – zadeklarowała. Pełna dojrzałość techniczna ma zostać wypracowana wspólnie z nadawcami ładunków. Zdaniem przewoźnika cyfryzacja i automatyzacja kolejowych przewozów towarowych to jedyny sposób na przejęcie znaczącej części ładunków z transportu drogowego, a tym samym – do osiągnięcia celów ekologicznych w zakresie ochrony klimatu.
Do stałych klientów kolei – nie tylko w Niemczech – należy przemysł metalurgiczny. Ponad połowa przewozów na rzecz podmiotów zrzeszonych w Niemieckiej Federacji Producentów Stali jest realizowana właśnie pociągami. – Nasi członkowie potrzebują efektywnych rozwiązań logistycznych zarówno w zakresie dostawy surowców, jak i dystrybucji gotowych wyrobów. Sprzęgi cyfrowe mogą wydatnie przyspieszyć rozwój transportu kolejowego, pomagając budować wydajne, przyjazne dla klimatu łańcuchy dostaw – przekonuje dyrektorka zarządzająca Federacji Kerstin Maria Rippel.
Prezentacja składu towarowego wyposażonego w sprzęgi DAC jest głównym punktem programu zorganizowanych w Brukseli przez Komisję Europejską „
Connecting Europe Days”. Wydarzenie ma być okazją do dyskusji w gronie przedstawicieli kolei, przemysłu oraz polityków na temat kierunków dalszego rozwoju systemów transportowych w Europie. Tematem rozmów – obok rozbudowy sieci korytarzy transeuropejskich – jest właśnie finansowanie wdrażania sprzęgów cyfrowych jako nowego standardu na kontynencie.
Jak przypomina DB Cargo, blisko pół miliona czynnych w Europie wagonów towarowych jest wyposażonych w przestarzałe sprzęgi śrubowe, wymagające łączenia ręcznego i niepozwalające na transmisję danych między składem a lokomotywą. Planowane przez Komisję Europejską wdrożenie DAC – cyfrowych sprzęgów automatycznych – ma rozwiązać między innymi te właśnie problemy, podnosząc także sprawność transportu kolejowego i jego atrakcyjność dla nadawców ładunków (między innymi dzięki elektronicznemu sterowaniu hamulcami, które ma umożliwić zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów towarowych powyżej 120 km/h). Na przestrzeni ostatnich lat
szeroko opisywaliśmy to zagadnienie, zwracając uwagę także na
zastrzeżenia ze strony przewoźników niezależnych.
Zmiana niemal 200-letniego standardu (sprzęgów śrubowych) na nowy ma mieć znaczenie także z punktu widzenia zasobów ludzkich. Według wyliczeń DB Cargo, aby zestawić ok. 20 tysięcy pociągów towarowych uruchamianych przez przewoźnika tygodniowo, pracownicy muszą ręcznie sprzęgać i rozprzęgać wagony ok. 50 tys. razy dziennie. Konieczność wykonywania tej czynności pogarsza atrakcyjność kolei jako miejsca pracy. Wdrożenie DAC ma wyeliminować konieczność wchodzenia pracowników między zderzaki wagonów, poprawiając komfort pracy oraz jej bezpieczeństwo.