Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
10-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej
fot. DB Cargo
Strategia Rozwoju Transportu wyznacza właściwy kierunek działań, ale w wielu przypadkach nie określa, jaki rodzaj działań ma zostać podjęty dla uzyskania poprawy – stwierdził podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes zarządu DB Cargo Polska Marek Staszek. Wśród sprawdzonych za granicą rozwiązań, które można zastosować także w naszym kraju, wymienił rozszerzanie sieci opłat na drogach, nakaz przewozu naczep koleją na wyznaczonych trasach oraz wsparcie przewozów rozproszonych. Wezwał też, by pamiętać o przewozach towarowych przy rozbudowie infrastruktury.

Oceniając obowiązującą Strategię Rozwoju Transportu, prezes przewoźnika przyznał, że wiele ważnych dla spółki problemów zostało w niej poruszonych. Za wadę dokumentu uznał jednak zbyt małą szczegółowość. – Nie zawsze sprecyzowano, w jaki sposób ma nastąpić realizacja poszczególnych haseł. Nie wskazano, na przykład, narzędzi realizacji preferencji na rzecz kolei – a ta już dziś jest w mniej korzystnej sytuacji, niż transport drogowy[https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/prokolej-potrzebujemy-prawdziwego-wyrownania-warunkow-konkurencji-miedzygaleziowej-98445.html] – stwierdził.

Rozwijając tezę, mówca przypomniał, że przewoźnicy kolejowi muszą płacić za każdy przejechany kilometr trasy niezależnie od jej jakości – tymczasem przewoźnicy drogowi są obciążani opłatami na zaledwie 1% sieci. – Trzeba znaleźć narzędzia, które wyrównają warunki konkurowania kolej – drogi – wezwał Staszek.

Nierównomierny jest także rozwój sieci. – W ciągu 15 lat łączna długość dróg wzrosła o 12 tys. km. To duże osiągnięcie. Łączna długość linii kolejowych zmalała w tym czasie o 4,5 tys. km – przytoczył dane prezes DB Cargo Polska. W efekcie braku rozbudowy sieci, mimo wydania dużych kwot na modernizację linii kolejowych, dostęp do transportu kolejowego z punktu widzenia przemysłu wcale nie stał się per saldo łatwiejszy.

Choć w ostatnich latach powrócono do planów budowy linii kolei dużych prędkości, według Staszka wadą tych koncepcji jest branie pod uwagę jedynie ruchu pasażerskiego. – Tymczasem ruch szybkich pociągów po fragmentach istniejącej sieci może wręcz pogorszyć dostęp do poszczególnych odcinków dla przewoźników towarowych – zwrócił uwagę prezes spółki.

Jako kolejną kwestię prelegent poruszył kwestię stymulacji popytu na przewozy towarowe. – Jeśli chcemy rozwijać takie zapotrzebowanie, powinniśmy wskazać na narzędzia stymulacji. W krajach takich, jak Austria czy Szwajcaria, istnieją subwencje do przewozu ładunków rozproszonych w pojedynczych wagonach. W ostatecznym rachunku trafiają one do kieszeni klientów kolei, zachęcając ich do korzystania z jej usług. Duże koncerny stalowe i chemiczne chętnie korzystają z takiej możliwości – poinformował, sugerując możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania również w Polsce. – Być może warto też rozważyć zakaz transportu ciężarówkami tam, gdzie jest możliwy przewóz naczep koleją? Taka regulacja obowiązuje dziś na alpejskich drogach równoległych do tunelu – dodał.

Zdaniem prezesa DB Cargo Polska, choć transport intermodalny został określony w SRT jako ważny segment, do dziś zaległości Polski w tym zakresie największe. – Wskaźnik udziału przewozów intermodalnych na poziomie 10% wszystkich ładunków sytuuje nas daleko od Europy – stwierdził Staszek. Jak przypomniał, transport intermodalny może zachęcać nadawców do przenoszenia ładunków na kolej. – Mamy już zunifikowane jednostki, teraz trzeba tylko budować publiczne, ogólnodostępne terminale i poprawiać jakość infrastruktury – przekonywał. Realizacja takiej strategii będzie w interesie państwa i społeczeństwa: każda przewieziona koleją tona czterokrotnie zmniejsza emisja dwutlenku węgla, zmniejsza też aż 30-krotnie ryzyko wypadku.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Prawo i polityka

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Roman Czubiński 04 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Biznes

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Jakub Madrjas 15 maja 2018

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Infrastruktura

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Prawo i polityka

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Roman Czubiński 04 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Biznes

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Jakub Madrjas 15 maja 2018

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5