fot. Andreee, lic. CC BY-SA 4.0Lokomotywa DB Cargo Polska
Polska spółka koncernu DB podsumowała podczas Europejskiego Forum Taborowego swoje plany odnośnie do parku lokomotyw. Coraz większą rolę mają odgrywać w nim maszyny wielosystemowe. Równolegle prowadzone będą modernizacje starszych pojazdów produkcji radzieckiej czy czechosłowackiej.
– Mamy sporo lokomotyw i mamy ich pełen przekrój: 23 Vectrony, ale i dwie ostatnie lokomotywy 3E, czyli według oznaczeń PKP serii ET21 – mówił podczas Europejskiego Forum Taborowego Robert Nowakowski, członek zarządu ds. produkcji w DB Cargo Polska. Zapowiedział jednocześnie, że wspomniane maszyny 3E zostaną wycofane z ruchu do końca tego roku. W grudniu spółka zamierza natomiast odebrać cztery nowe wielosystemowe Vectrony. Coraz większa rola lokomotyw wielosystemowych
Podkreślał on, że polska spółka jest częścią koncernu o zasięgu międzynarodowym, który prowadzi przewozu na wielu sieciach. W związku z tym rozwój parku taborowego ma opierać się przede wszystkim na zakupach lokomotyw wieosystemowych. Pozwala to ograniczyć konieczność zmiany maszyny przy wjeździe na kolejną sieć krajową, co przekłada się na skrócenie czasu przewozu. – Średnio ponad 20 lokomotyw operujących w Polsce to obecnie pojazdy z poolu taborowego DB Cargo do obsługi pociągów międzynarodowych – stwierdził przedstawiciel przewoźnika.
Prelegent Europejskiego Forum Taborowego zwrócił jednak uwagę, że przewoźnik wciąż użytkuje ponad 40 lokomotyw mających więcej niż 40 lat. Mowa tu o typach TEM2 i T448p produkcji odpowiednio radzieckiej i czechosłowackiej przeznaczonych do pracy na bocznicach czy przy manewrach. – Stanęliśmy przed bardzo konkretnym zadaniem: aby te lokomotywy dalej eksploatować, trzeba coś z nimi zrobić, zmodernizować je – ocenił członek zarządu spółki
Czas zmodernizować stare spalinowozy manewrowe
Rozwiązaniem ma być ich przebudowa w kierunku hybryd spalinowo-elektrycznych pobierających prąd z sieci trakcyjnej bądź z baterii. Mają one charakteryzować się budową, która umożliwi późniejszą wymianę komponentów bez głębokiej ingerencji w konstrukcję pojazdu. Jednym z kierunków potencjalnych modyfikacji w dalszej przyszłości jest instalacja napędu wodorowego.
– Na tę chwilę traktujemy napęd wodorowy jako czekający na zmianę technologiczną, być może jakieś nowe odkrycia – stwierdził Robert Nowakowski. Podkreślał, że DB Cargo Polska będzie wykonywać modernizacje siłami własnymi. W jego ocenie technologia wodorowa nie jest jeszcze na tym etapie rozwoju, by w tych warunkach móc ją bezproblemowo zastosować.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.