PKP PLK wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie rewitalizacji linii 177 i 294. Jej koszt nie przekracza założonego kosztorysu. Warto przypomnieć, że ważna dla południowej Opolszczyzny inwestycja będzie mogła być zrealizowana dzięki partycypacji finansowej prywatnej firmy.
W przetargu wzięło udział siedem firm. Jedynym kryterium oceny ofert była cena. Databout zażądało za swoje usługi 17 923 560 zł. Jest to kwota mieszcząca się w kosztorysie inwestorskim zarówno dla fazy pierwszej (prace projektowe – 18 843 898,56 zł), jak i dla całości wraz z prawem opcji (nadzór autorski podczas prac budowlanych; łącznie 20 728 288,41 zł).
Nieco droższa była oferta konsorcjum RDK Projekt – Infra Centrum Doradztwa (18 993 684,60 zł). Pozostali oferenci proponowali ceny powyżej 20 mln zł – trzej najdrożsi (Multiconsult Polska, BBF i konsorcjum Mosty Katowice – Arcadis) powyżej 29 mln. Pozostali uczestnicy postępowania to konsorcjum Sweco Polska – BPKiUI Łódź oraz TDM Projekt.
Samorządom zabrakło środków. Pomógł przedsiębiorca
Reaktywacja linii 177 (Racibórz – Głubczyce) i 294 (Głubczyce – Racławice Śląskie) była
jedynym wnioskiem do programu Kolej Plus, złożonym przez samorząd województwa opolskiego. Odbudowa czynnej do 2000 r. trasy ma ograniczyć wykluczenie komunikacyjne w powiecie głubczyckim, który jako jedyny na Opolszczyźnie nie ma dziś dostępu do kolei pasażerskiej.
Przez pewien czas inwestycja była jednak zagrożona skreśleniem z listy podstawowej programu, ponieważ
samorządy nie miały pieniędzy na 15-procentowy wkład własny. Jego wartość oszacowano w 2021 r. na
ponad 80 mln zł. Ostatecznie jednak brakującą kwotę postanowiła dopłacić działająca w Pietrowicach firma Eko-Okna, która
zamierza po rewitalizacji trasy zamawiać pociągi towarowe.
Przez Racławice do Opola i Wrocławia
Oba odcinki pozostaną trasami jednotorowymi i niezelektryfikowanymi. Na całej długości konieczna będzie odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa systemu sterowania ruchem i przejazdów oraz odbudowy infrastruktury obsługi pasażerów na stacjach i przystankach. Przystanki w Lekartowie i Ściborzycach Małych zostaną przeniesione, pojawią się też perony w nowych lokalizacjach.
Po rewitalizacji podróż pociągiem z Głubczyc do Wrocławia przez Racławice Śląskie i Nysę ma trwać ok. 2 godzin i 10 minut. Nieco mniej czasu (godzinę i 50 minut) ma zajmować dojazd z Głubczyc do Opola przez Racławice i Kędzierzyn-Koźle. Pociągi pokonywałyby całą, 53-kilometrową trasę Racibórz – Racławice w około 55 minut, co oznacza prędkość handlową bliską 60 km/h. Z Racławic do Głubczyc można będzie dojechać w 16 minut. Martwią jednak deklaracje samorządu województwa co do przyszłej oferty przewozowej: po reaktywowanej linii mają kursować zaledwie cztery pary pociągów na dobę (choć ostatnio Urząd Marszałkowski nie wyklucza zwiększenia tej liczby).