ED161 Dart nie będą już obsługiwać bardzo długiej relacji Białystok – Warszawa – Wrocław z kursami do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby. PKP Intercity zastąpi elektryczne zespoły trakcyjne na tej trasie składami wagonowymi.
Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy Darty nie będą już kursować w bardzo długiej relacji z Białegostoku do Wrocławia i Jeleniej Góry (w weekendy do Szklarskiej Poręby). Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak, tłumaczy powody takiej decyzji.
– PKP Intercity planuje zmianę zestawień części pociągów obsługiwanych obecnie elektrycznymi zespołami trakcyjnymi na składy wagonowe, co powinno wpłynąć na poprawę dostępności miejsc w pociągach, w szczególności na liniach, które obecnie obsługiwane są w większości elektrycznymi zespołami trakcyjnymi – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Wiąże się to bezpośrednio z tym, że w ezt Dart i Flirt, a także w spalinowych zespołach trakcyjnych kursujących z Krakowa w Bieszczady,
nie można już sprzedawać biletów na nieoznaczone miejsca stojące. Tymczasem w pociągach w tych relacjach, zwłaszcza w weekendy jest tłoczno, a nie ma możliwości wydłużenia ezt o pojedyncze wagony.
– Przykładowe pociągi planowane do zmiany na skład wagonowy od wejścia w życie rocznego rozkładu jazdy edycji 2021/2022 to: - IC Dąbrowska oraz IC Nałkowska relacji Wrocław Gł. - Białystok - Wrocław Gł, nocny IC Karkonosze do Jeleniej Góry przez Legnicę i Węgliniec (
o tym pisaliśmy już wcześniej), oraz IC Orzeszkowa rel. Warszawa - Jelenia Góra/ Szklarska Poręba Górna – Warszawa – poinformowało ministerstwo. Nieoficjalnie wiemy, że plan skrócenia relacji ezt, lub zamiany ich na składy wagonowe istnieje także w stosunku do Flirtów w bardzo długich relacjach. Chodzi m.in. o lepsze radzenie sobie
z zapychaniem się toalet na długich odcinkach.Co stanie się z ED161, które zostaną „zwolnione” ze wskazanych relacji? Na jakie inne trasy zostaną zadysponowane? – Na ten moment nie komentujemy założeń rozkładu na sezon 2021/2022. Przedstawimy szczegóły nowego rozkładu w listopadzie – poinformowało biuro prasowe PKP Intercity.
Przypomnijmy, że trwałość projektu unijnego, dzięki któremu spółka otrzymała pieniądze na 20 sztuk Dartów, już się skończyła i możliwe jest przerzucenie ED161 na inną trasę (m.in.
dlatego możliwe są kursy Dartów do Bydgoszczy).
PKP Intercity uruchamia w obecnym rozkładzie jazdy 12 par pociągów ze stolicy do Wrocławia (część z nich dociera do Warszawy z Białegostoku). Kilka z nich omija Warszawę Centralną i Zachodnią i rozpoczynając bieg na stacji Warszawa Gdańska, ze względu na prace toczące się w Warszawie Zachodniej i na linii średnicowej. Aż 9 z 12 pociągów z Warszawy do Wrocławia, według założeń obecnego rozkładu jazdy, miały obsługiwać zespoły trakcyjne Dart. Jednak obecnie, głównie ze względu na konieczność wykonania napraw P4, część z nich zastępowana jest wagonami z lokomotywą, bez wpływu na realizację rozkładu jazdy. Po zmianach zapowiedzianych przez ministerstwo tylko połowa pociągów ze stolicy na Dolny Śląśk pojedzie „na Dartach”.