Przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. urządzenia sterowania ruchem pozwolą na utrzymanie sprawnych i bezpiecznych przejazdów Żuławską Koleją Dojazdową. Sprzęt, niewykorzystywany już na sieci kolejowej, przypomni także historię kolei w Chojnicach. Zostanie on również wykorzystany do budowy pomostów do cumowania jachtów. To kolejne darowizny PLK związane z zachowaniem tradycji i historii kolei.
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni otrzymało urządzenia sterowania ruchem kolejowym o wartości blisko 8,5 tys. zł. To pochodzące z linii kolejowej Toruń – Chełmża (lk. 207) cztery elektryczne napędy zwrotnicowe, po dwie szafy aparatowe i bateryjne, pięć semaforów kształtowych, siedem sygnalizatorów drogowych i prostownik. Niewykorzystywane już urządzenia pozwolą na utrzymanie sprawnych przejazdów wąskotorową zabytkową Żuławską Koleją Dojazdową pod zarządem Towarzystwa. Możliwe będzie odtworzenie historycznej sygnalizacji kształtowej na wybranych posterunkach ruchu.
Organizacja planuje w przyszłym roku na posterunku Rybina Most wymianę obecnych tymczasowych semaforów z napędem ręcznym na podarowane semafory z napędem elektrycznym. W dalszej perspektywie planowane jest ustawienie semaforów na stacji Stegna Gdańska. Sygnalizację świetlną planuje się uruchomić w 2024 r. na przejazdach kolejowo-drogowych w miejscowości Jantar. Efekt darowizny to korzyść dla mieszkańców i turystów. Kolejka stanowi jedną z głównych atrakcji turystycznych Żuław i Mierzei Wiślanej. W sezonie przewozi nawet blisko 100 tys. pasażerów.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym to kolejna darowizna PLK dla Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni. Organizacja otrzymała w 2020 r. elementy torów, m.in. 20 tys. śrub, o wartości ponad 17,4 tys. zł. Dzięki przekazanym materiałom możliwy stał się remont Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
– Darowizny PKP Polskich Linii Kolejowych to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Organizacje, które otrzymują zabytkowe elementy taboru oraz infrastruktury kolejowej, wypełniają niezwykle ważne zadanie – pielęgnują pamięć o historii kolejnictwa w Polsce. Mam nadzieję, że dzięki wsparciu PLK, wychowają kolejne pokolenia miłośników, ale także pracowników kolei – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Z torów do muzeum
Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei otrzymało wózki motorowe WM-10L i WŻA-10L oraz wagon osobowy typu 104 Af, przebudowany na socjalny, o łącznej wartości 62 tys. zł.
Wózek motorowy WM-10/L z 1984 r. oraz wózek WŻA-10L z 1986 r., wyprodukowane przez Kolejowe Zakłady Maszyn w Raciborzu, po renowacji staną się ciekawym eksponatem na chojnickiej stacji kolejowej. W przyszłości zostaną włączone do wystawy planowanego muzeum kolejnictwa w Chojnicach.
We wnętrzu wagonu, wyprodukowanego w 1972 r. przez Państwową Fabrykę Wagonów PAFAWAG Wrocław, stowarzyszenie planuje organizację zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. W przyszłości, w miarę dostępnych środków, stowarzyszenie będzie dążyć do remontu wagonu pozwalającego na przywrócenie go do ruchu i wykorzystywanie również podczas przejazdów pociągów historycznych, okazjonalnych i turystycznych.
Pojazdy to już kolejna darowizna od PLK dla Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. W 2016 r. organizacja otrzymała urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wśród przekazanych przedmiotów były m.in. ława nastawcza z podstawą i dźwignie nastawcze.
Słupy trakcyjne jako... pomost na jeziorze
Do Klubu Żeglarskiego „Grot” w Wierzchlądzie trafiło sześć słupów sieci trakcyjnej z 1978 r. Materiał zdemontowany podczas remontu linii Poznań - Szczecin zyska zupełnie nowe życie. Słupy zostaną wykorzystane do budowy dwóch pomostów do cumowania jachtów na jeziorze Miedwie. Darowizna „pomoże” w organizacji regat oraz szkoleń żeglarskich dla dzieci i dorosłych.
– Kolejarze wiedzą jak ważne jest przekazywanie następnym pokoleniom historii dróg żelaznych, dlatego od lat wspieramy instytucje i organizacje, które dbają o tradycję kolei. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. „Wysłużony” sprzęt zyskuje nawet drugie, czasem zupełnie inne, „niekolejowe” życie, co widać na przykładzie darowizny dla Klubu Żeglarskiego „Grot” – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Darowizny – atrakcje, historia, edukacja dla turystów, uczniów i miłośników kolei
W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały ponad 100 razy darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei.
Tylko w tym roku zarządca infrastruktury przekazał semafor kształtowy dwuramienny „R” oraz dwustawną tarczę ostrzegawczą „ToE” Stowarzyszeniu Miłośników Kolei Ok1 w Żaganiu. Szyny i elementy toru trafiły do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Do Miejskiego Ośrodka Kultury w Terespolu trafiły w tym roku: aparat blokowy dwunastookienkowy z 1955 r. i aparat blokowy czterookienkowy z 1928 r. oraz tarcza manewrowa. Przekazane przedmioty wzbogaciły zbiory Prochowni Terespol – lokalnego mini-muzeum, organizującego ekspozycje historyczne, militarne i rękodzielnicze.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.