O tym, w jaki sposób działa Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych, jakie ma plany na przyszłość i w czym pomogło przewoźnikom zrzeszenie się w organizacji rozmawiamy z Dariuszem Grajdą, prezesem ZSPK. Czy zmiany w zarządach spółek wpłyną na dynamikę pracy organizacji?
„Rynek Kolejowy”: Na jakich problemach skupiał się ZSPK w ostatnich miesiącach?
Dariusz Grajda, prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych: W ostatnich miesiącach głównym tematem było przygotowanie Związku i spółek samorządowych do udziału w 13. Międzynarodowych Targach Trako 2019 w Gdańsku. Spółki samorządowe posiadają bardzo duże doświadczenie w świadczeniu usług związanych z przewozem osób i są generatorem zmian jakości obsługi podróżnych. Dlatego chcemy to przedstawić na specjalnej konferencji pt. „Koleje samorządowe jako generator wzrostu jakości przewozów pasażerskich w Polsce”, która odbędzie się 25 września.
Czy zmiany we władzach spółek samorządowych sprawiły, że podmioty mniej lub bardziej angażują się w pracę Związku?
Zmiany personalne nie wpływają na zaangażowanie spółek we wspólne działania. Wszyscy mamy podobne zadania do zrealizowania i spotykamy się z podobnymi sprawami do rozwiązania, dlatego współpraca i wymiana doświadczeń jest w tych przypadkach bezcenna. Dzięki współpracy przewoźników samorządowych pasażerski transport kolejowy staje się jeszcze bardziej wydajny i bardziej ekonomiczny, a przez to konkurencyjny dla transportu drogowego z korzyścią dla mieszkańców i środowiska.
Co będzie największym wyzwaniem dla członków Związku w następnych miesiącach?
Wyzwaniem, przed którymi staną wszyscy przewoźnicy kolejowi w najbliższym czasie, będzie m.in. drastyczny wzrost cen energii elektrycznej, który wpłynie na wzrost kosztów działania spółek, co może przełożyć się na cenę biletów i niestety dotknąć wszystkich podróżnych. Prawdopodobny jest również brak środków z funduszy unijnych w nowej perspektywie budżetowej na zakup nowych pociągów. Bez udziału środków UE nie będzie możliwa modernizacja i zakupy nowych pociągów na taką skalę jak w ostatnich latach. Istotny temat to także IV pakiet kolejowy i to, jak spółki powinny się do niego przygotować, aby był szansą, a nie zagrożeniem. Będziemy zajmować się wszystkimi aspektami pracowniczymi, w tym szczególnie brakiem na rynku pracy wykwalifikowanych pracowników związanych z eksploatacją i prowadzeniem ruchu pociągów.
Oznacza to, że ZSPK dostrzega problem znikomej liczby pracowników, którzy mogliby wypełnić lukę pokoleniową na kolei. Jak sobie z tym radzić?
Aby niwelować lukę pokoleniową i braki kadrowe na stanowiskach pracy związanych m.in. z eksploatacją pojazdów i prowadzeniem pociągów, spółki bardzo często organizują kursy przygotowujące do pracy na stanowisku np. maszynisty, kierownika pociągu, konduktora, kasjera i innych. Oprócz przygotowania czysto technicznego i merytorycznego pracowników, spółki samorządowe zapewniają atrakcyjne warunki pracy, szacunek i właściwą atmosferę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.