Największy w dziejach Danii przetarg na 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Został rozstrzygnięty. Zwycięski Alstom otrzyma ponad 20 miliardów koron (ponad 12 mld złotych).
W 2018 roku Koleje Duńskie DSB
ogłosiły plan zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych związany z olbrzymim projektem elektryfikacji linii kolejowych w kraju. Dzięki temu nowe zespoły trakcyjne zastąpią starsze, spalinowe pojazdy. Prekwalifikacje potencjalnych dostawców
przeszły Alstom Transport Denmark, Bombardier Transportation Denmark, Siemens Mobility i Stadler Bussnang.
DSB z kilkumiesięcznym opóźnieniem rozstrzygnęło przetarg na korzyść Alstomu, który dostarczy pociągi z
platformy Coradia Stream produkowanej w Chorzowie. Dostawy mają się rozpocząć w 2024 roku i potrwają aż do 2029 roku.
Zakup 100 ezetów to największa inwestycja w historii duńskich kolei, o wartości powyżej 20 mld koron (ponad 12 mld złotych), licząc razem z utrzymaniem pojazdów. Nie szukano nowatorskich rozwiązań – przewoźnik podkreśla, że plany przygotowywane od 2014 roku od początku zakładały zakup sprawdzonych już pociągów, co było jednym z kryteriów wyboru. Pociągi Coradia Stream
kursują już we Włoszech, a przed startem w DSB
pojadą też do Holandii.
W ramach kontraktu Alstom będzie też odpowiedzialny za utrzymanie pociągów; wybuduje w związku z tym bazy utrzymaniowe w Aarhus i Kopenhadze, w całości dedykowane nowym pociągom. DSB chce osiągnąć dodatkowe korzyści ekonomiczne i klimatyczne dzięki unifikacji floty i ekologicznym rozwiązaniom w zapleczach technicznych.
W ubiegłym roku państwowy DSB
podpisało umowę na olbrzymią pożyczkę o wartości 400 milionów euro. Część zostanie spożytkowana na zakup 42 elektrowozów Siemens Vectron oraz właśnie na finansowanie części zakupu 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych.