– Przymierzamy się do uruchomienia połączenia Toruń – Berlin. Jak najbardziej chcielibyśmy uruchomić je w ramach rozkładu jazdy 2015/2016 – powiedział w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Damian Grabowski, prezes spółki Arriva RP.
W rozmowie z szefem Arrivy pytaliśmy o plany rozwoju spółki w obliczu ograniczonej możliwości ekspansji przewoźnika, w związku z przekazywaniem Przewozom Regionalnym 5-letnich umów na wykonywanie przewozów lokalnych w województwach bez przetargów. W tym kontekście zapytaliśmy o plany uruchomienia połączenia dalekobieżnego pomiędzy Toruniem a Berlinem, nad którym Arriva zastanawia się od miesięcy.
– Według naszych analiz, z samych wpływów z biletów nie uda się skompensować jego kosztów, dlatego będziemy starać podejmować środki niestandardowe, aby to ważne z punktu widzenia społecznego i turystyki połączenie utrzymać. Nie chcemy wyciągać ręki po dotację do urzędu marszałkowskiego nic w zamian nie dając, lecz chcemy zaoferować samorządowi konkretną ofertę, np. w postaci puli bezpłatnych biletów, które samorząd będzie mógł wykorzystać rozdając je szkołom, czy w dowolnie wybranym instytucjom. Chcielibyśmy, by nasz pociąg mógł być wykorzystany przez samorządy na trasie do konkretnej promocji regionu – powiedział Damian Grabowski.
Pociąg mają kursować przez Bydgoszcz, Piłę, Gorzów Wielkopolski i Kostrzyn. Obsługiwały by je pojazdy serii VT 646, posiadające zezwolenie na poruszanie się po torach zarówno Polski jak i Niemiec.
Zapytaliśmy także o nowatorskie połączenie Kolej+Bus, które kolejowa spółka uruchamia wraz z autobusowym partnerem z grupy Arriva na odcinku Bydgoszcz – Terespol Pomorski – Świecie – Chełmno.
– Kontynuujemy nasze działania w województwie kujawsko-pomorskim dotyczące integracji oferty autobusowej spółki Arriva i kolejowej Arriva RP. Spotyka się to z coraz większym zainteresowaniem naszych klientów. W rozkładzie jazdy znajduje się 17 dobrze skomunikowanych połączeń kolejowo – autobusowych w ramach Kolej+Bus. To połączenie jest jednak zagrożone, wobec chęci marszałka oddania kolejowej jego części dla Przewozów Regionalnych i w związku z tym tylko od tego przewoźnika będzie zależała ewentualna współpraca z autobusową częścią Grupy Arriva – powiedział prezes Arriva RP.
Całą rozmowę z prezesem Arriva RP, Damianem Grabowskim, przeczytasz w najbliższym, wrześnionwym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.