Partnerzy serwisu:
Biznes

Dalszy spadek przewozów towarowych z Białorusi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
21-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dalszy spadek przewozów towarowych z Białorusi
fot. Lichen99, CC BY-SA 3.0 pl, commons.wikimedia.org
Styczeń był kolejnym miesiącem, w którym widoczny był spadek liczby pociągów odprawianych na najważniejszym polsko-białoruskim przejściu w Terespolu. To wynik problemów z tranzytem towarów z Azji przez Rosję. Aktualna skala ruchu jest nieznacznie wyższa niż przed trzema laty, gdy zanotowano historyczne minimum.

Na początku roku informowaliśmy na naszych łamach o sporych problemach z transportem towarów z terytorium Białorusi i Rosji. Przewoźnicy kolejowi muszą liczyć się z utrudnieniami wywołanymi zarówno przez europejskie, jak i rosyjskie sankcje związane z toczącą się na Ukrainie wojną. Pierwsze doniesienia dotyczyły wstrzymania transportu gazu z Kazachstanu wynikające z podejrzeń polskich służb, że w rzeczywistości paliwo zostało wytworzone na terenie Federacji Rosyjskiej. Później to Rosja miała opóźniać przejazd kontenerów z towarami z Chin do Europy, twierdząc, że przedmioty mogłyby zostać wykorzystane nie tylko w celach cywilnych, ale i wojskowych.

Co miesiąc pociągów jest mniej

Doprowadziło to do spadku liczby pociągów przejeżdżających przez najważniejsze polsko-białoruskie przejście graniczne Terespol – Brześć. O ile w listopadzie 2024 r. odprawiano tam średnio 27 pociągów na dobę, w grudniu było ich już tylko 23. Najnowsze dane wskazują na utrzymywanie się trendu spadkowego.

– W styczniu 2025 r. pomiędzy Terespolem a Brześciem średniodobowo łącznie po obu szerokościach toru przejechało 21 składów – informuje bowiem Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. To wartość bliska historycznemu minimum. W 2022 r., a więc w roku pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, z Terespola na Białoruś lub w kierunku przeciwnym przejeżdżało ok. 20 pociągów towarowych dziennie. Rok wcześniej było ich zaś 50.

Później nastąpił jednak pewien wzrost skali przewozów. – W 2024 r. średniodobowo łącznie po obu szerokościach toru przejechało 29 składów i było to więcej niż w roku 2023 – stwierdza nasz rozmówca. Należy przy tym zauważyć, że statystyka ta obejmuje już końcowe miesiące ubiegłego roku, gdy pociągów było znacząco mniej.

Nie będzie kolejnych inwestycji infrastrukturalnych

Najważniejszą inwestycją ostatnich lat, jaka miała ułatwić transport towarów pomiędzy Białorusią a Polską, była modernizacja magistrali E20 na przygranicznym odcinku Biała Podlaska – Terespol. Mocno opóźnione prace zostały już zakończone. Zarządca infrastruktury pytany o ewentualne kolejne roboty w rejonie przejścia nie wskazuje na żadne konkretne plany inwestycyjne.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Resort infrastruktury sceptycznie o maszynistach z aparatem słuchowym

Prawo i polityka

Resort infrastruktury sceptycznie o maszynistach z aparatem słuchowym

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2025

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Resort infrastruktury sceptycznie o maszynistach z aparatem słuchowym

Prawo i polityka

Resort infrastruktury sceptycznie o maszynistach z aparatem słuchowym

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2025

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5