Kolejny odcinek brytyjskich linii dużych prędkości o nazwie HS2 otrzymał akceptację brytyjskiego parlamentu. Ustawa wydana 11 lutego zyskała również aprobatę królowej Elżbiety II. Oznacza to, że powstanie – szybciej niż oczekiwano – kolejny odcinek z West Midlands do Crewe.
Oficjalnie zatwierdzona została budowa HS2 Phase 2A na północ z West Midlands do jednego z głównych węzłów kolejowych w Crewe. Oznacza to również, że trasa o długości 58 km zostanie zbudowana wcześniej niż pierwotnie planowano. Co więcej, druga faza ma zostać otwarta w tym samym czasie co
pierwszy odcinek między Londynem a West Midlands.
Na trasie do Crewe pociągi mają zatrzymywać się na około 25. stacjach, a połączyć ma 8 z 10 największych miast Wielkiej Brytanii. HS2 to inicjatywa budowy nowej linii kolei dużych prędkości, która połączy Londyn, Midlands, północne rejony Anglii oraz Szkocję.
Nowe miejsca pracy powtarzane jak mantra– Dziś jest przełomowy moment w naszej transportowej rewolucji. HS2 to najważniejsza ekspansja naszych kolei od lat – zmieniająca jakość połączeń między miastami i znacznie zwiększająca przepustowość naszej sieci kolejowej. Idąc pełną parą naprzód, wywiązujemy się z naszego zobowiązania do zjednoczenia i zmniejszenia różnic kraju – powiedział Boris Johnson, premier Wielkiej Brytanii. – Budowa etapu 2A utworzy tysiące miejsc pracy i stworzy nowe możliwości dla lokalnych firm – dodał.
O nowych miejscach pracy miejscowi decydenci
mówią zawsze, gdy prezentują projekt budowy nowej linii. Jak podaje spółka HS2, decyzja parlamentu oznacza kolejny znaczący wzrost gospodarczy i nawet ok. 5 tys. miejsc pracy, a znacznie więcej w tzw. łańcuchu dostaw. Ponadto kolej ma utworzyć 140 stałych miejsc pracy w swojej bazie serwisowej w pobliżu Stone w Staffordshire. – Zgoda Parlamentu na rozszerzenie HS2 poza West Midlands na północ jest wyraźnym sygnałem, że posłowie dostrzegają ogromny potencjał tego programu i nadal udzielają zdecydowanego poparcia – powiedział Mark Thurston, szef HS2.
– HS2 będzie pierwszą od ponad 100 lat budowaną ważną linią na północ. Pobudzi ogromny wzrost gospodarczy w naszych miastach, pomoże wyrównać poziom rozwoju w kraju i zapewni czystszy i bardziej ekologiczny transport publiczny milionom mieszkańców – wylicza korzyści szef projektu HS2, podkreślając raz jeszcze utworzenie nowych miejsc pracy i rolę projektu budowy linii dużych prędkości w odbudowie gospodarczej Wielkiej Brytanii po pandemii.
Co poza tym?Nowa linia KDP między Londynem, Birmingham i Crewe ma zapewnić dodatkową przepustowość, lepszą niezawodność i skrócić podróż koleją. W Crewe pociągi wjadą na istniejącą sieć kolejową, by zaoferować bezpośrednie połączenia do takich miast jak Liverpool, Manchester, Preston, Carlisle i Glasgow.
Pierwsza faza HS2 między Londynem a West Midlands
jest już w budowie, a rozpoczęcie budowy ogłoszono we wrześniu 2020 r. Przy robotach pracuje 240 firm, w których zatrudnionych jest ponad 13 000 osób. Faza pierwsza zostanie otwarta między 2029 a 2033 rokiem. Będzie miała łącznie 51 km tuneli. Najwięcej powstanie ich w Londynie – 21 km. Najgłębszym tunelem na trasie – 90 metrów pod ziemią – będzie 16-kilometrowy Chiltern tunel. Będą również tunele w Northamptonshire, Warwickshire i West Midlands.