Zbliża się koniec modernizacji stacji Czyżew. Jeszcze około rok poczekamy na finalizację robót w Białymstoku i na całym łączącym te miejscowości odcinku. Inwestycja jest częścią modernizacji korytarza Rail Baltica, której rola może być kluczowa dla zapewnienia dogodnego transportu osób i towarów do krajów bałtyckich.
Niespełna dwa miesiące temu wznowiony został ruch pociągów regionalnych Kolei Mazowieckich z kierunku Warszay do Czyżewa. Stało się to możliwe dzięki zakończeniu kolejnego etapu robót przy modernizacji magistrali Rail Baltica. Nie oznacza to jednak zakończenia prac na remontowanym odcinku Czyżew – Białystok ani na samej stacji w Czyżewie. Zarządca infrastruktury zapewnia, że inwestycja biegnie naprzód i wkrótce pasażerowie odczują kolejne jej efekty.
Białystok znacząco zmieni swoje oblicze
– Przebudowywanych jest sześć stacji i jedenaście przystanków. Zbudowany zostanie też nowy przystanek Białystok-Zielone Wzgórza – przypomina o zakresie robót Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że ważnym elementem modernizacji jest likwidacja wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn i zastąpienie ich skrzyżowaniami wielopoziomowymi. To działanie, którego nie przeprowadzono podczas zakończonej przebudowy wcześniejsszych odcinków Rail Baltiki – pomiędzy Warszawą a Czyżewem.
– Stacja w Czyżewie uzyska pełną funkcjonalność do końca 2022 r. – zapowiada nasz rozmówca. Później zakończą się natomiast roboty na modernizowanej stacji Białystok. Obejmą one również infrastrukturę pasażerską. Kładkę nad torami i przejścia piesze w poziomie szyn ma zastąpić tunel prowadzący na perony z budynku dworcowego. Zostanie on wyposażony w windy i inne udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Rosnące znaczenie strategiczne
Nowością ma być też zadaszenie wszystkich czterech peronów. – Zakończenie prac zaplanowano na 2023 r. – informuje rzecznik zarządcy infrastruktury. Wówczas sfinalizowane mają zostać także roboty torowe na całym modernizowanym odcinku. Zakończą się także utrudnienia dla pasażerów. Przypomnijmy, że część pociągów z Warszawy do Białegostoku kierowana jest trasą okrężną przez Czeremchę i Hajnówkę.
W kontekście trwającej wojny na Ukrainie i narastającego konfliktu dyplomatycznego pomiędzy Polską i krajami bałtyckimi a Rosją odernizacja korytarza Rail Baltica nabiera znaczenia strategicznego. Ma bowiem istotnie zbliżyć Litwę, Łotwę i Estonię do innych krajów unijnych i ułatwić transport towarów wewnątrz wspólnoty. Dla sprawnej komunikacji kluczowy jest przy tym odcinek polski, który dowiąże odcinek z Litwy do sieci korytarzy transeuropejskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.