Poseł Grzegorz Schetyna zapytał Ministerstwo Infrastruktury o to, czy jest szansa na zwiększenie liczby połączeń realizowanych przez Pendolino na trasie z Wrocławia do Warszawy. Resort odpowiada, że PKP Intercity rozważa taką możliwość. Obecnie czas przejazdu na tej trasie jest długi.
Poseł Grzegorz Schetyna zapytał Ministerstwo Infrastruktury o to, czy rozważa się zwiększenie ilości połączeń na trasie z Warszawy do Wrocławia, które byłyby realizowane składami Pendolino. Parlamentarzysta zadał także pytanie odnośnie przywrócenia połączenia klasy EIP na trasie Jelenie Góra – Warszawa.
Szansa w najbliższych miesiącach
W odpowiedzi na interpelację Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, odpowiedział, że połączenia kategorii EIP nie są objęte umową między resortem, a PKP Intercity uruchamia je na własne ryzyko ekonomiczne. Minister napisał też, że z uzyskanych od spółki informacji wynika, że rozważa ona uruchomienie drugiej pary połączeń EIP na trasie z Warszawy do Wrocławia w pierwszym półroczu bieżącego roku. Jest więc nadzieja na kolejne Pendolino dojeżdżające do Wrocławia.
Warto w tym miejscu dodać, że obecnie na tej trasie kursuje tylko jedna para połączeń realizowanych przez składy ED250. Pociąg ten zapewnia najkrótszą podróż z Warszawy do Stolicy Dolnego Śląska, która trwa 3 godziny i 46 minut (to o 10 minut dłużej niż w roku 2015). Między obiema miastami kursuje 13 par innych pociągów (część z nich omija centrum Warszaw i odjeżdża z Warszawy Gdańskiej), a poza Pendolino kolejny najszybszy skład pokonuje ten odcinek w 4 godziny i 14 minut. Większość kursuje jednak od kilkunastu do nawet 30 i 40 minut dłużej (rekordzistą jest nocny pociąg Karkonosze, on jednak jedzie znacznie dłuższą trasą przez Katowice i kursuje nocą).
Pendolino wróci do Wałbrzycha i Jeleniej Góry?
Grzegorz Schetyna pytał także Ministra Infrastruktury o to, czy jest rozważane przywrócenie połączenia realizowanego przez składy ED250 w relacji z Jeleniej Góry do Warszawy. Zostało ono zawieszone na początku trwania pandemii i od tej pory nie kursuje. Obecnie na tej trasie przewidziano dwa pociągi w dni robocze, a także jeden, dodatkowy w weekendy.
– W odniesieniu do pytania dotyczącego wznowienia kursowania pociągu EIP na trasie Warszawa – Jelenia Góra – Warszawa. Spółka powróci do rozważenia wznowienia kursowania przedmiotowego pociągów po zakończeniu prac remontowych na linii kolejowej numer 274 oraz po wnikliwej analizie wpływu pandemii związanej z COVID-19 na potoki pasażerskie – napisał w odpowiedzi Andrzej Bittel.
Dość powiedzieć, że Pendolino pokonywało trasę z Jeleniej Góry do Warszawy w czasie poniżej sześciu godzin, a obecnie najszybszy bezpośredni pociąg potrzebuje na to sześciu godzin i 24 minut i jest to IC Śnieżka, który kursuje tylko w weekendy. Najszybszym składem, który kursuje codziennie jest TLK Orzeszkowa, z czasem przejazdu lekko powyżej siedmiu godzin. Jeśli Pendolino wróci do Jeleniej Góry, to zyskają na tym także Wrocław i Wałbrzych, które to miasta znajdują się na trasie pociągów do Jeleniej Góry, a dalej Szklarskiej Poręby.
współpraca: Michał Szymajda