- Polska ma znaczące bariery dla rozwoju transportu intermodalnego – powiedział dr inż. Mateusz Zając z Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej w czasie konferencji „Użytkownik płaci – polityka transportowa przyjazna ludziom i środowisku” organizowanej w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Tiry na tory”.
- W naszym kraju tiry nie jeżdżą po torach. W myśl kampanii idea tirów na torach jest jednak w Polsce obecna. W naszym kraju 99 proc. ruchu intermodalnego związanych jest z transportem kontenerów. Łączy się to z transportem przez porty morskie oraz przez terminale drogowo-kolejowe. Terminale w portach są mocniej zaawansowane technologicznie, ale te wewnątrzkontynentalne mają duże znaczenie dla przeładunków – podkreślił dr Mateusz Zając.
- Transport intermodalny PKP PLK na sieciach PKPPLK w r. 2008 zajął 3,5 proc. wykonanej pracy przewozowej, a w roku 2009 stanowił 4,2 proc. pracy przewozowej. Osiągnięcie wyników europejskich w przewozach intermodalnych kształtujących się na poziomie 15-17 procent nie jest w zasięgu Polski w perspektywie najbliższych kilkunastu lat – zaznacza specjalista.
- Bariery rozwoju transportu intermodalnego to przede wszystkim nieskuteczna realizacja polityki transportowej, która promuje jednak transport drogowy. Na dodatek mamy niestabilną polityka cenową w związku z opłatami za dostęp do infrastruktury oraz zły stan linii kolejowych, a także brak ich właściwej kodyfikacji – zaznacza dr Zając. Wśród innych problemów specjalista przedstawił m. in. długi czas oczekiwania oraz bardzo trudny proces homologowania lokomotyw, związane z tym problemy przekraczania granic, a także długi czas oczekiwania na zamówiony tabor kolejowy. – W związku z rozwojem transportu intermodalnego występuje potrzeba zwiększania długości i masy składów towarowych. Niezbędna jest także sieć terminali, do które nie są skomunikowane dobrą infrastrukturą drogową, a przecież w transporcie intermodalnym drogi też są ważne – zaznaczył dr Mateusz Zając.
W opinii pracownika Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej, tylko dzięki uporowi operatorów oraz wymaganiom stawianym przez firmy zagraniczne, w Polsce transport intermodalny rozwija się. Dr Zając zaznaczył, że w obliczu istniejących przeszkód, jeszcze przez długie lata Polska nie będzie w stanie doścignąć innych krajów jeśli chodzi o poziom rozwoju transportu intermodalnego.