Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Czy tiry pojawią się na polskich torach?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy, 28 czerwca 2011

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Czy tiry pojawią się na polskich torach?
- Polska ma znaczące bariery dla rozwoju transportu intermodalnego – powiedział dr inż. Mateusz Zając z Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej w czasie konferencji „Użytkownik płaci – polityka transportowa przyjazna ludziom i środowisku” organizowanej w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Tiry na tory”.

- W naszym kraju tiry nie jeżdżą po torach. W myśl kampanii idea tirów na torach jest jednak w Polsce obecna. W naszym kraju 99 proc. ruchu intermodalnego związanych jest z transportem kontenerów. Łączy się to z transportem przez porty morskie oraz przez terminale drogowo-kolejowe. Terminale w portach są mocniej zaawansowane technologicznie, ale te wewnątrzkontynentalne mają duże znaczenie dla przeładunków – podkreślił dr Mateusz Zając.

- Transport intermodalny PKP PLK na sieciach PKPPLK w r. 2008 zajął 3,5 proc. wykonanej pracy przewozowej, a w roku 2009 stanowił 4,2 proc. pracy przewozowej. Osiągnięcie wyników europejskich w przewozach intermodalnych kształtujących się na poziomie 15-17 procent nie jest w zasięgu Polski w perspektywie najbliższych kilkunastu lat – zaznacza specjalista.

- Bariery rozwoju transportu intermodalnego to przede wszystkim nieskuteczna realizacja polityki transportowej, która promuje jednak transport drogowy. Na dodatek mamy niestabilną polityka cenową w związku z opłatami za dostęp do infrastruktury oraz zły stan linii kolejowych, a także brak ich właściwej kodyfikacji – zaznacza dr Zając. Wśród innych problemów specjalista przedstawił m. in. długi czas oczekiwania oraz bardzo trudny proces homologowania lokomotyw, związane z tym problemy przekraczania granic, a także długi czas oczekiwania na zamówiony tabor kolejowy. – W związku z rozwojem transportu intermodalnego występuje potrzeba zwiększania długości i masy składów towarowych. Niezbędna jest także sieć terminali, do które nie są skomunikowane dobrą infrastrukturą drogową, a przecież w transporcie intermodalnym drogi też są ważne – zaznaczył dr Mateusz Zając.

W opinii pracownika Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej, tylko dzięki uporowi operatorów oraz wymaganiom stawianym przez firmy zagraniczne, w Polsce transport intermodalny rozwija się. Dr Zając zaznaczył, że w obliczu istniejących przeszkód, jeszcze przez długie lata Polska nie będzie w stanie doścignąć innych krajów jeśli chodzi o poziom rozwoju transportu intermodalnego.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Infrastruktura

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Elżbieta Pałys 21 lipca 2020

Tiry na Tory w PKP. Kolej chce rozwijać intermodal

Prawo i polityka

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Biznes

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Michał Szymajda 13 kwietnia 2016

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

Biznes

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

sg, Rynek Infrastruktury 22 stycznia 2013

Tory na Tiry - czyli spojrzenie na kolej z zewnątrz

Blog KDP

Zobacz również:

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Infrastruktura

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Elżbieta Pałys 21 lipca 2020

Tiry na Tory w PKP. Kolej chce rozwijać intermodal

Prawo i polityka

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Biznes

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Michał Szymajda 13 kwietnia 2016

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

Biznes

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

sg, Rynek Infrastruktury 22 stycznia 2013

Tory na Tiry - czyli spojrzenie na kolej z zewnątrz

Blog KDP

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5