Kończą się prace na linii nr 117 łączącej Bielsko-Białą z Kalwarią Zebrzydowską-Lanckoroną. Wyremontowany jest jednak tylko stosunkowo niewielki fragment międzywojewódzkiego ciągu. Czy prace doczekają się kontynuacji? PLK czekają na możliwości finansowania robót.
Linia nr 117 łącząca Bielsko-Białą z Kalwarią Zebrzydowską-Lanckoroną ma duże znaczenie dla skomunikowania południowej części województwa śląskiego z Małopolską, stanowi bowiem część ciągu spinającego Bielsko z Krakowem. W ostatnich latach
trasa była remontowana, co przyczyniło się do znacznej poprawy jej stanu technicznego, ale tylko na stosunkowo krótkim fragmencie na odcinku Andrychów - Wadowice. Możliwy do osiągnięcia po zakończeniu toczących się robót czas przejazdu nie będzie więc w pełni konkurencyjny względem własnego samochodu.
Zakończył się remont 12 km trasy – W perspektywie 2014 – 2020 w ramach prac przygotowawczych zostało przygotowane studium wykonalności obejmujące cały odcinek Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona – Bielsko-Biała Główna – przypomina Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W minionej unijnej siedmiolatce spółka wyremontowała
jednak tylko szlak Wadowice – Andrychów. W ramach tego samego projektu wybudowano nową mijankę w Barwałdzie Średnim. Prace określane przez zarządcę infrastruktury mianem rewitalizacji dotyczyły więc tyko ok. 12 km trasy. Doprowadziły do podniesienia prędkości na podgórskiej linii na tym odcinku do 80 i 70 km/h. Najgorzej jest natomiast na ok. 10 kilometrowym odcinku linii od Andrychowa do Kęt, gdzie wprowadzono ograniczenie do 40 km/h.
Aktualnie prowadzona jest natomiast
budowa łącznicy pozwalającej zjechać z linii nr 117 na linię nr 97 w kierunku Krakowa bez zmiany czoła w Kalwarii Zebrzydowskiej. – Oddanie do eksploatacji tego odcinka planowane jest w rozkładzie jazdy 2023/2024 – zapowiada nasza rozmówczyni. Dodaje, że skróci to czas przejazdu do Bielska i szeregu miejscowości pośrednich. Nie są natomiast prowadzone żadne roboty na samej linii nr 117, np. w rejonie Bielska-Białej.
Są pomysły, ale co z realizacją? Tymczasem dopuszczalna prędkość pomiędzy Bielskiem a przystankiem Kozy-Zagroda wynosi zaledwie ok. 60 km/godz. Zarządca infrastruktury zapewnił, że ujął projekty obejmujące niezmodernizowane fragmenty trasy leżące na terenie województw śląskiego i małopolskiego w swoich dokumentach strategicznych obejmujących okres 2021 – 2030 z perspektywą do roku 2040. Mają one status projektów regionalnych. Czy jednak jest realna szansa na ich realizację?
– Realizacja tych projektów jest uzależniona od ich finansowania – usłyszeliśmy w PLK. Oznacza to że aktualnie nie ma żadnego zagwarantowanego źródła środków zewnętrznych na ten cel. Zaniechanie dalszych prac bez wątpienia zmniejszyłoby natomiast pozytywne skutki przeprowadzonych już inwestycji.