fot. Kasper FiszerTablica kierunkowa pociągu Berlin – Kaliningrad
Przewoźnicy kolejowi z Rosji i Łotwy porozumieli się w sprawie zmiany trasy kursu Kaliningrad – Petersburg tak, by czas przejazdu skrócił się o około osiem godzin. Docelowo planowane jest wydłużenie relacji do Berlina. Tworzy to szansę na wznowienie obsługi połączeń z Polski do obwodu kaliningradzkiego, ale na razie RŻD nie prowadzą w tej sprawie żadnych rozmów z PKP Intercity.
Jak poinformował w listopadzie rosyjski portal Klops.ru, trwają prace nad utworzeniem połączenia kolejowego Berlin – Petersburg. Pociąg ten miałby komunikować z niemiecką stolicą także Kaliningrad. Zgodnie z informacjami serwisu strona rosyjska przeprowadziła już negocjacje z zarządem kolejowym Łotwy (Koleje Łotewskie – Latvijas dzelzceļš, LDz). Ustalono, że skład kierowany byłby przez Rygę.
Znaczne skrócenie czasu przejazdu dzięki tranzytowi przez Łotwę
Rozmowy dotyczyły zmiany trasy pociągu Kaliningrad – Petersburg. Nowy jej przebieg wiódłby przez Sowieck, Szawle, Rygę, Rzeżycę i Psków. Dzięki temu czas przejazdu ma być krótszy niż obecnie aż o osiem godzin. Aktualnie pociąg łączy stolicę obwodu kaliningradzkiego z drugim co do wielkości miastem Federacji Rosyjskiej w 27 godzin i 54 minuty.
Jednak, jak donosi portal, w 2020 r. szczegółowo analizowana ma być możliwość wydłużenia trasy kursu do Berlina. Również wówczas pociąg miałby kursować nową trasą przez terytorium Łotwy. – Trasa Petersburg – Kaliningrad – Berlin jest najbardziej uzasadniona ekonomicznie i oba kraje są zainteresowane jej uruchomieniem. Konieczne jest uzgodnienie rozkładu jazdy i czasu przekraczania granicy – deklaruje cytowana przez Klops.ru Jelena Diatlowa, minister rozwoju infrastruktury obwodu kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej. Dodaje, że trzeba by także wprowadzić ułatwienia dla Rosjan jadących tranzytem przez Łotwę.
Do uruchomienia kursów przez Polskę jest jeszcze daleko
Plan otwarcia takiego połączenia wydaje się kolejną szansą na wznowienie ruchu pasażerskiego w relacjach z Polski do Kaliningradu. W ostatnich latach, po zawieszeniu kursów pociągu Gdynia – Braniewo – Kaliningrad, było ich kilka, ale żadna nie zakończyła się ostatecznie sukcesem. Na razie jest jednak zbyt wcześnie, by mówić o kształcie potencjalnej oferty.
Naturalnym partnerem dla Kolei Rosyjskich (RŻD, Rossijskije żeleznyje dorogi) wydaje się PKP Intercity, które już obecnie współpracuje z Rosjanami w zakresie m.in. połączeń Moskwa – Nicea czy Moskwa – Warszawa. – W tej chwili nie prowadzimy rozmów w tej sprawie – poinformował nas jednak Zespół Prasowy PKP IC.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.