Średnio, co 2 dni dochodzi w Polsce do kolizji i wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Najczęstszą ich przyczyną jest brawura i ignorowanie przepisów przez użytkowników dróg. Stąd pojawiają się w przestrzeni publicznej postulaty automatyzacji nadzoru nad kierowcami, ale i przebudowy wszystkich skrzyżowań na dwupoziomowe. Między innymi o tym które z tych rozwiązań są racjonalne i wykonalne dyskutować będą 9 września eksperci i goście jubileuszowej konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe 2024”.
Konferencja przejazdowa to cykliczne spotkanie poświęcone tematyce skrzyżowań infrastruktury kołowej i kolejowej. Co roku jest ona okazją do prezentacji najnowszych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych oraz szerszej dyskusji o inwestycjach w bezpieczeństwo i ich realnych efektach. Dlatego w programie jubileuszowej, dziesiątej edycji przewidziano prezentacje obejmujące planowane zmiany prawa i praktyków pracujących nad innowacjami umożliwiającymi zwiększenie efektywności inwestycji. W programie przewidziane są również wystąpienia przybliżające najnowszą nowelizację rozporządzenia ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie.
– Doświadczenia zarządców infrastruktury i przewoźników pokazują, że aktywne zabezpieczenia znacznie poprawiają poziom bezpieczeństwa, ale nie eliminują wszystkich zagrożeń. Dlatego w tym roku będziemy rozmawiać o rozwiązaniach technicznych i organizacyjnych które mogą skutecznie eliminować sytuacje kolizyjne. Czas zastanowić się, jak podzielić się odpowiedzialnością za inwestycje w infrastrukturę i oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów regulujących ruch na przejazdach – mówi Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej, organizator konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe 2024”.
Ciekawym akcentem, który przewidziano w programie tegorocznego wydarzenia są dwie debaty z udziałem gości spoza środowiska kolejowego oraz publiczności. Jedna, ma rozwinąć na podstawie dziesięcioletnich obserwacji kwestię trwałości i efektywności inwestycji w infrastrukturę obsługującą bezpośredni styk systemu kolejowego i drogowego, a druga zweryfikować tezę o możliwość przebudowy skrzyżowań jednopoziomowych na dwupoziomowe.
– Jako remedium na problem wypadków na przejazdach pojawia się często w przestrzeni publicznej postulat aby kolej zastąpiła je po prostu wiaduktami. Rzecz w tym, że jest to rozwiązanie kosztochłonne i chętnie zgłaszane przez środowiska, które nie zamierzają partycypować w kosztach takich inwestycji. Pytanie czy jest to rozwiązanie racjonalne i efektywne? Za przykład niech posłuży porównanie do rzek. Czy należy inwestować w mosty dla każdej drogi i dojazdu do pól nie licząc się z budżetem i skalą ruchu, czy może jednak zaprojektować przeprawy w racjonalnych odległościach przyjmując, że nie zawsze uda się pokonać przeszkodę po linii prostej – pyta w ramach wprowadzenia do dyskusji Jakub Majewski.
Jubileuszowa konferencja „Przejazdy Kolejowo-drogowe 2024” odbędzie się 9 września 2024 r. w Centrum Konferencyjnym „Zielna”, przy ul. Zielnej 37 w Warszawie. Szczegółowy program, warunki uczestnictwa i formularz umożliwiający zgłoszenie udziału znajdują się na
stronie internetowej wydarzenia.