Obecnie w stanie degradacji – linia kolejowa nr 363 – posiada zatwierdzoną przez Marię Wasiak, byłą minister infrastruktury, decyzję o fizycznej likwidacji. Mowa tutaj o podpoznańskim odcinku Rokietnica – Międzychód. Dzisiaj resort mówi stanowcze nie dla likwidacji jakichkolwiek linii kolejowych, tym bardziej, że wspomniana już trasa jest fragmentem najkrótszego ciągu Poznań – Gorzów Wlkp.
Z końcem 2015 roku PKP PLK przygotowywały procedurę przetargową na fizyczną likwidację linii 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód. Zgodę na rozbiórkę wydała ówczesna minister infrastruktury – Maria Wasiak. Ten 63-kilometrowy odcinek od lat nie służy już żadnym pociągom – planowe kursy pasażerskie zlikwidowano w 1999 roku, niedługo później przejechał tamtędy ostatni skład towarowy. Od dekady trasa jest nieprzejezdna.
Co z likwidacją?Decyzja o rozbiórce jest konsekwencją zaprzestania utrzymywania szlaku już przed kilkoma laty. – 24 października 2011 roku linia kolejowa nr 363 została przekazana do PKP SA. Tym samym linia została zdjęta ze stanu Polskich Linii Kolejowych – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK.
Teraz pojawiła się jednak szansa na przywrócenie funkcjonowania tej linii, bowiem procedura likwidacji linii nr 363 została przez PKP SA wstrzymana. – Nie zakłada się dalszej likwidacji linii kolejowych. Taką decyzję podjął Andrzej Bittel – przyznał w lokalnych mediach w Wielkopolsce Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa. Decyzja ta ma także swoje odzwierciedlenie w przygotowywanym właśnie przez resort
wieloletnim programie utrzymaniowym linii kolejowych w Polsce. – W ramach prowadzonych obecnie prac nad programem nie zakłada się dalszej likwidacji linii kolejowych będących w zarządzie PKP PLK, przy jednoczesnym utrzymaniu na nich przejezdności – czytamy w odpowiedzi Bittela.
Potrzebne analizy
Informacje te potwierdza PKP SA. – Decyzja o rozbiórce linii 363 została wstrzymana. Obecnie trwają analizy dotyczące przyszłości tej linii – podaje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
– Daje to szanse na odtworzenie tej linii i zapewnienie w przyszłości ruchu pociągów – mówi w wielkopolskich mediach Michał Beim, członek zarządu PKP SA. Linia kolejowa nr 363 jest fragmentem najkrótszego ciągu Poznań – Gorzów Wlkp. Mieszkańcy tych okolic skazani są dojeżdżać do Poznania wyłącznie samochodem drogą krajową nr 92 – przeważnie w korkach – lub komunikacją autobusową. Reaktywacja linii Rokietnica – Międzychód pozwoliłaby jednak na stworzenie dziesiątego już wlotu do Poznańskiego Węzła Kolejowego i sprawny dojazd do stolicy Wielkopolski. Zanim jednak dojedzie do reaktywacji tej linii, potrzebna jest analiza, jak wielu pasażerów z niej skorzysta. Według wstępnych wyliczeń, remont infrastruktury na tym odcinku mógłby się zamknąć w granicach 200 mln zł. Jednak finansowanie mogłoby być zapewnione dopiero po 2020 roku.