Partnerzy serwisu:
Biznes

Czy Polska jest gotowa na KDP?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
20-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czy Polska jest gotowa na KDP?
fot. Kabelleger CC BY-SA 3.0Linia kolei dużych prędkości w Szwajcarii
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło debatę na temat KDP, z kolei eksperci chwalą działania PLK zmierzające do poprawy szybkich połączeń między 18 najważniejszymi ośrodkami miejskimi. Wszyscy jednak jasno deklarują, że projekt Kolei Dużych Prędkości jest szansą dla rozwoju polskiego rynku i gospodarki.

Kolej Dużych Prędkości co jakiś czas wraca w dyskusji o rozwoju polskiej kolei. Temat ten postanowiło podjąć Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. – Konferencja ma na celu wznowienie dialogu w sprawie idei KDP, który na jakiś czas został zawieszony. Przyjęliśmy założenie, że trzeba wrócić do tych rozmów i omówić ten projekt, żeby wypracować nasze wspólne stanowisko, które może być pozytywne – podkreślił Andrzej Bittel, wiceminister, jeden z uczestników debaty.

– Oczywiście można sobie zadać pytania: "co to znaczy dużych prędkości", "jaka ma być to prędkość", bo pozwolę sobie przypomnieć hipotezą ministra Bilda, która zakłada, że z punktu widzenia potrzeb Centralnego Portu Komunikacyjnego, wystarczy już 240 km/h do skomunikowania lotniska z praktycznie całym krajem – dodał Bittel. Jak wyjaśnił, spotkanie branży kolejowej pozwoliło na podsumowanie całego dorobku polskiego w sferze KDP. – Trzeba to podkreślić, że jest dorobek, bo przecież mamy zdiagnozowaną wiedzę, analizy, potencjał naukowy, biznesowy i gospodarczy. To będzie stanowiło podstawy do decyzji czy KDP powstanie czy nie – podkreślił.

Jak podkreślił wiceminister, celem konferencji jest dyskusja, dlatego jako osoba reprezentująca Państwo Polskie, nie chce przesądzać o kształcie sieci KDP, bo to jest element analizy. Nie wykluczył, że projekt „Y” może przekształcić się w bardziej ambitną sieć. – Nie mamy porozumień w związku z połączeniem naszych sieci z naszymi sąsiadami po zachodniej stronie, ale wiemy, że państwa bałtyckie oraz Czesi pracują nad swoimi rozwiązaniami. Może właśnie należy iść w kierunku wschodnim albo na południe i północny wschód. Wszystkie te elementy będziemy brali pod uwagę – zapewnił Bittel.

Najpierw szybka sieć wewnątrz kraju

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych przypomniał, że realizacja KPK w obecnej perspektywie połączy 18 dużych ośrodków siecią, która umożliwi czas przejazdu z handlową prędkością co najmniej 100 km/h. Oznacza to, że z miasta oddalonego o 200 km dojedziemy w 2 godz., 300 km – w 3 godz. – Powoduje to, że ta prędkość jest konkurencyjna. Zmieniamy w tej chwili podejście dotyczące możliwości uzyskiwania parametrów linii kolejowych w nowych projektach i koncepcjach, że jeżeli sieć jest ujęta w TENT to wtedy chcemy uzyskać 200 km/h. Być może więcej. Takich linii mamy wytypowanych kilka – zdradził prezes. Zwraca jednak uwagę, że polskie pociągi przy obecnym 3kv, będą mogły rozwijać prędkość do 250 km/h.

Koncepcję skupienia się na poprawieniu parametrów sieci wewnątrz kraju pochwalił Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa. – Już w tej chwili prognozy przewozów uzasadniają wybór takiego wariantu rozwoju naszej kolei, żeby zbudować sieć linii szybkich połączeń, które musimy przede wszystkim zbudować wewnątrz kraju. To powinien być nasz główny kierunek – podkreślił. Dodaje, że wystarczy w Polsce podróżnych, którzy pozwolą ekonomicznie uzasadnić projekt. Zaznacza także, że należy uwzględnić głosy partnerów zagranicznych dążących do powiązania się z naszą siecią KDP. – Należy jednak uwzględnić w pierwszej kolejności nasze potrzeby – podkreślił.

Branża wykonawców a KDP

O KDP dyskutowano również w kontekście wykonawców i roli projektu w ich rozwoju. – Jest on szansą dla rozwoju rynku i gospodarki – komentowała Marita Szustak z Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. Zaznaczyła jednak, że gospodarka, biznes, przemysł, zarządca, a przede wszystkim rząd, wszystkie te podmioty muszą iść ramię w ramię z tym projektem, bo tylko wtedy wszyscy mogą odnieść sukces.

– Przygotowując się do tego projektu będziemy wiedzieć, jakie rozwiązania chcemy mieć i czy jesteśmy w stanie sami te rozwiązania wytworzyć. Myślę jednak, że nie będzie to problemem, bo PLK już teraz stale podnosi standardy, co przekłada się na rozwój wykonawców – zaznaczyła Szustak. Dodała, że z pewnością rynek zupełnie inaczej będzie wyglądał po 2020 roku. – Będziemy po realizacji kolejnej perspektywy, więc rynek zyska kolejne doświadczenia – podkreśliła.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Michał Szymajda 09 lutego 2018

Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt

Infrastruktura

Mamiński: KDP? Chciałbym, aby nasze koleje jeździły 200-220 km/h

Infrastruktura

Samorządy walczą o trasę przebiegu szybkiej kolei

Koleje Dużych Prę™dkości

Samorządy walczą o trasę przebiegu szybkiej kolei

Gazeta Wyborcza, 4 kwietnia 2011 04 maja 2011

Zobacz również:

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Michał Szymajda 09 lutego 2018

Adamczyk zapowiada budowę KDP Warszawa – Budapeszt

Infrastruktura

Mamiński: KDP? Chciałbym, aby nasze koleje jeździły 200-220 km/h

Infrastruktura

Samorządy walczą o trasę przebiegu szybkiej kolei

Koleje Dużych Prę™dkości

Samorządy walczą o trasę przebiegu szybkiej kolei

Gazeta Wyborcza, 4 kwietnia 2011 04 maja 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5