Powoli dobiegają końca prace modernizacyjne związane z linią kolejową 207. Czy po ich zakończeniu uda się uruchomić bezpośrednie pociągi regionalne z Torunia do Gdyni przez Grudziądz?
Linia kolejowa 207 łączy Toruń z Malborkiem, a szlak tej linii biegnie także przez Chełmżę, Grudziądz czy Kwidzyn, przebiegając przez tereny województw kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego. Przez długi czas prawie cała linia była wyłączona z ruchu pociągów z powodu prac modernizacyjnych na różnych fragmentach szlaku.
Rewitalizacja dobiega końca. Powoli…
Kilka dni temu pociągi regionalne wróciły na
odcinek Toruń – Grudziądz, po zakończonej modernizacji pomiędzy Toruniem a Chełmżą. Krótki, około 15-kilometrowy odcinek linii 207, znajdujący się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, od Grudziądza do granicy z Pomorskiem w Gardei, także ma zostać zrewitalizowany, lecz termin tej inwestycji jest raczej odległy.
Na razie wybrano wykonawcę dokumentacji technicznej dla tego zadania. Po tym odcinku na razie można jeździć z prędkością 50 km/h, co będzie wąskim gardłem linii.
Prace torowe, które miały
zakończyć się trzy lata temu, trwają natomiast nadal na odcinku z Kwidzyna do Gardei.
W ostatnim czasie opisywaliśmy stan prac na tym odcinku, a także ich mglistą perspektywę zakończenia, bez czego nie da się uruchomić pociągów z Grudziądza w kierunku Malborka.
Fragment od Malborka do Kwidzyna został już zmodernizowany, a pociągi wróciły tam w czerwcu ubiegłego roku, choć inwestycja ta także była opóźniona. Pociągi z Gdynia do Torunia przez Grudziądz?
Po zakończeniu obecnie toczących się prac niezmodernizowany pozostanie więc fragment między Grudziądzem a granicą z województwem pomorskim. Daje to perspektywę uruchamiania połączeń międzyregionalnych, finansowanych przez oba samorządy wojewódzkie, które zapytaliśmy o to, czy planują uruchamiać połączenia z Torunia do Gdyni przez Grudziądz i Kwidzyn.
– W chwili obecnej nie ma planów uruchomienia bezpośrednich połączeń z Gdyni do Torunia przez Kwidzyn. Wynika to z faktu, iż takie połączenia wymagają uzgodnień pomiędzy województwami: kujawsko-pomorskim i pomorskim. Województwo kujawsko-pomorskie do chwili obecnej nie wybrało jeszcze operatorów kolejowych na rozkład jazdy 2022/2023 i jakiekolwiek rozmowy w sprawie uzgadniania rozkładów jazdy na granicy województw są utrudnione – przekazał nam Michał Piotrowski, rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego.
Rzecznik przypomniał też, że na razie województwo ma prawo, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organizować przewozy do stacji położonej w sąsiednim województwie w odległości nie większej niż 30 km od granicy województwa. – Z tego zapisu korzystamy i organizujemy połączenia do Grudziądza – dodał Piotrowski.
Najpierw operatorzy, potem ewentualne rozmowy
– Linia kolejowa nr 207 na odcinku Gardeja – Kwidzyn nadal jest nieprzejezdna ze względu na prowadzone prace remontowe. Ze względu na nieznany termin ostatecznego zakończenia robót nie są obecnie prowadzone rozmowy nad kształtem połączeń i możliwymi relacjami pociągów jak i zasadami ich finansowania. Wszelkie konkretne decyzje zostaną podjęte po dokonaniu wyboru operatorów na pasażerskie połączenia kolejowe w województwie od grudnia 2022 roku – powiedział nam natomiast Wiktor Plesiński, wicedyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.
Kwestia wyboru przewoźników, jacy będą realizowali połączenia regionalne na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o czym wspomnieli obaj nasi rozmówcy, od wielu miesięcy budzi spore kontrowersje.
Więcej o tym można przeczytać w tym tekście. Dawniej pociągi z Torunia do Malborka jeździły
Plesiński dodał, że samorząd Kujaw i Pomorza także nie ma informacji o tym, kiedy remont wspomnianego odcinka linii 207 ma się zakończyć. Nie ma też planów zmniejszenia obecnej liczby połączeń pomiędzy Bydgoszczą, a Gdynią Główną, po linii kolejowej 131.
– Bezpośrednie połączenia Toruń – Malbork (3 pary) funkcjonowały do połowy 2013 roku, tj. przed rozpoczęciem remontu szlaku do Malborka – przekazał wicedyrektor Departamentu Transportu z urzędu marszałkowskiego w Toruniu.
Pozostanie Flisak
Co ciekawe, na odcinek między Grudziądzem a Malborkiem
ma wjechać pociąg TLK Flisak, który obecnie kursuje przez Grudziądz, skąd kieruje się do Laskowic Pomorskich i przez Tczew dociera do Gdyni. W zamyśle PKP Intercity, skład ten ma kursować właśnie przez Grudziądz, Kwidzyn i Malbork, co na razie nie jest możliwe z racji wspomnianego remontu między Kwidzynem a Gardeją.