Modernizacja linii kolejowej 405 między Szczecinkiem a Ustką jest opóźniona o kilka miesięcy. Pomimo wcześniejszych zapewnień, nie udało się otworzyć jej dla ruchu w grudniu 2018 roku. Nie do końca wiadomo, czy uda się to w marcu 2019.
Pomimo, że jeszcze jesienią PKP PLK zapewniała o tym, że po dwóch latach prac na linii 405 pasażerowie pojadą z Miastka do Słupska pociągami Przewozów Regionalnych, nic takiego się nie stało. PLK, po tym jak przesłaliśmy do spółki zdjęcia niegotowych obiektów inżynieryjnych, niekompletnego torowiska i peronów przyznała, że otwarcie szlaków będzie miało miejsce
dopiero w marcu.
Otwarcie na wiosnę? Tak, ale...Czy rzeczywiście się to uda? Do końca nie wiadomo, choć informacja PKP PLK jest delikatnie optymistyczna – Jeżeli nie będzie do wykonania dodatkowych prac związanych z modernizacją linii, to zakładamy, że na odcinek Miastko – Słupsk wiosną mogłyby wrócić pociągi – napisał w odpowiedzi na nasze pytania Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. – Obecnie wykonawca podtrzymuje termin wznowienia ruchu pociągów od marcowej korekty rozkładu jazdy. Jeżeli nie będzie niesprzyjających warunków atmosferycznych, zaangażowanie wykonawcy zostanie utrzymane a zakres prac związanych z projektem się nie zmieni, to termin zostanie dotrzymany – precyzuje rzecznik.
Tymczasem na linii trwa walka wykonawcy z czasem. Podbijany jest tor, kończona jest budowa peronów. Kilka obiektów inżynieryjnych wymaga jeszcze wykończenia i położeniach na nich toru. Trudno ocenić, czy do marca uda się skalibrować urządzenia srk.
Wiadomo, że modernizacja nie zatrzyma pociągów na linii 405, które w sezonie letnim kursują między Słupskiem a Ustką, na północnym odcinku linii. – W drugiej połowie czerwca, podobnie jak rok temu, uruchomione zostaną wakacyjne pociągi do nadmorskich kurortów w Ustce. Na czas letnich miesięcy PLK wstrzymają prace torowe na linii Słupsk – Ustka, by podróżni mogli komfortowo i bezpiecznie dotrzeć nad morze. W tym czasie wykonawca będzie kontynuował roboty nie wpływające na ruch pociągów – informuje rzecznik PKP PLK.
Trwają przygotowania do modernizacji linii 202
Na Pomorzu trwają też przygotowania do innej ważnej inwestycji, dotyczącej modernizacji linii 202 od Gdyni Chyloni do Słupska.
– Opracowywany jest projekt i pozyskiwane są decyzje środowiskowe. Trwają także rozmowy i uzgodnienia z gminami lezącymi wzdłuż linii dotyczące m.in. wykonania dojazdów do modernizowanych lub nowych przystanków oraz skrzyżowań wielopoziomowych – informuje Martyn Janduła.
Po modernizacji podróżni skorzystają z przebudowanych peronów, dostosowanych również do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ruch pociągów do trójmiejskiej aglomeracji usprawni budowa nowych torów na odcinku Wejherowo – Słupsk. Linia na całej długości ma być przynajmniej dwutorowa, znacznie poprawi się więc przepustowość nadmorskiej linii. Roboty zaplanowane są w latach 2020–2023.