Partnerzy serwisu:
Biznes

Czy PKP SA zrealizowały swoją dwuletnią strategię?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
19-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Puls Biznesu/CZT

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czy PKP SA zrealizowały swoją dwuletnią strategię?
We wrześniu mamy poznać nową strategię PKP. Czy realizacja starej się udała? W działalności finansowej – tak. Im jednak bliżej działalności przewozowej, tym działania grupy prezentują się gorzej.

Przed dwoma laty prezes PKP SA Jakub Karnowski przedstawił w „Pulsie Biznesu” strategię Grupy PKP na dwa kolejne lata. Liczono, że dzięki inwestycjom w tory i tabor uda się zatrzymać ucieczkę pasażerów od kolei. Strategia opierała się na czterech filarach. „Pierwszy z nich to sprawy systemowe i zmiany regulacyjne. Zakłada się zwiększenie o 600 mln zł przychodów z przewozów pasażerskich, m.in. z powodu inwestycji w tabor. Liczba pasażerów powinna się zwiększyć z 32 do 37 mln osób. Nastąpi skrócenie czasu przejazdu po liniach kolejowych i zmniejszenie opóźnień” – czytamy w notatce PAP z tego okresu.

„Filar drugi, to finanse. Tu w grę wchodzi zmodernizowanie 2,2 tys. skrzyżowań, zakup 700 rozjazdów, lepsza ochrona dworców, wydłużenie okresu użyteczności torów o 35-40 lat. Zakłada się obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury” – przedstawiono w strategii. Klienci mieli być trzecim filarem, usatysfakcjonowanym wzrostem liczby nowych i używanych wagonów o ponad 1000 sztuk (60 proc.). Kolej liczy na wzrost poziomu zadowolenia pasażerów do 75 punktów na 100 możliwych do osiągnięcia.  Ostatni filar to zarządzanie Grupą PKP, gdzie planowano zmniejszenie historycznego długu, który wówczas wynosił 4 mld zł nawet o połowę i obniżenie do 2015 r. kosztów o 1 mld zł.

Z zadłużeniem się udało

Realizację strategii prześledziło ostatnio Centrum Zrównoważonego Transportu. Jak zauważa, rezultat uzyskany z nadwyżką dotyczy spadku historycznego zadłużenia, które już w tej chwili wynosi poniżej 1,5 mld zł. – Osiągnięto to w wyniku przeprowadzanych prywatyzacji 100% akcji Polskich Kolei Linowych, 67% akcji PKP Cargo i 100% akcji TK Telekom oraz sprzedaży co roku za ok. 0,3 mld zł atrakcyjnych gruntów i nieruchomości, którymi dysponuje PKP w centrach miast – pisze CZT.

Sukces PKP omawiał w zeszłym tygodniu – również w "PB" – prezes Karnowski. — Z chwilą dopięcia sprzedaży PKP Energetyki będę mógł powiedzieć, że dług, jaki my, drużyna „bankomatów”, zastaliśmy kilka lat temu w PKP SA, to już przeszłość. Będziemy mieli nadwyżki gotówki w kasie, ale też zarazem potężne wydatki inwestycyjne — stwierdził. Z 4 mld zł zadłużenia w 2011 r. po sprzedaży PKP Energetyki zostanie 0,7 mld, ale zapadalność tego długu wypada dopiero na 2023 r. i jego wcześniejsza spłata może oznaczać dodatkowe koszty – czytamy. Obecna, korzystna sytuacja w bilansie pozwoli na zdobycie tańszego niż dotychczas finansowania. Cel inwestycyjny to PKP Intercity.

PKP SA na rozruszało też zarówno sprzedaż nieruchomości, jak i komercjalizację powierzchni dworcowych. Prezes Karnowski mówi o sprzedaży średnio 500 nieruchomości rocznie i kolejnych inwestycjach deweloperskich, które planuje.

Im bliżej działalności kolejowej, tym gorzej

Jak jednak wytykają społecznicy z Centrum Zrównoważonego Transportu, pozostałe filary strategii leżą w gruzach. „Przede wszystkim liczba pasażerów przez 5 lat PKP Intercity spadła z poziomu blisko 52 mln osób w 2009 do ponad 25 mln w 2014 r. Notowane w tym roku odbicie wg prezesa PKP Intercity Jacka Leonkiewicza ma dać poziom co najwyżej 30 mln osób, który i tak byłby lepszy niż moje prognozy z grudnia 2014 r. przewiezienia 28, maksimum 29 mln pasażerów. Oznacza to, że w 2015 r. przewozy pasażerów w PKP Intercity nie tylko nie wzrosną o 5 mln osób do poziomu 37 mln, jak planowano, ale będą niższe niż w czasie ogłaszania strategii o 2-3 mln osób” – wypomina CZT.

Jak czytamy w analizie, w 2012 r. (roku odniesienia dla strategii) PKP Intercity miało blisko 1,3 mld zł przychodów z biletów, w 2014 r. zaś niecałe 1,1 mld zł. Jak widać przychody zamiast rosnąć spadały i zamiast dodatkowych 0,6 mld zł zapewne w 2015 r. będziemy mieli w PKP Intercity w najlepszym przypadku ok. 0,1 mld zł więcej przychodów. W najgorszym przypadku przychody z biletów będą niższe niż w 2012 r. o nawet 100 mln zł. Do tego od zmian w zarządzie PKP SA z 2012 r. dotacja budżetowa do pociągów TLK wzrosła o 213 mln zł i jest to kwota praktycznie tożsama z zyskiem grupy PKP SA za 2014 r. (219 mln zł). Faktycznie oferta PKP Intercity ulegała znacznemu pogorszeniu – czytamy.

Poza analizą CZT znalazły się projekty wymiany przejazdów i rozjazdów, ale i one są realizowane bardzo opornie. Także w kwestii restrukturyzacji PKP PLK nie udało się osiągnąć zakładanych efektów. Natomiast "wzrost liczby nowych i używanych wagonów o ponad 1000 sztuk" brzmi w obecnych realiach PKP Intercity wprost niewiarygodnie.

Jakub Karnowski zapowiada prezentację nowej strategii Grupy PKP we wrześniu.

Przeczytaj raport portalu Monitor dotyczący sytuacji taborowej PKP Intercity.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5