Formalnie przetarg na 300 nowych wagonów dla PKP Intercity nie jest jeszcze zakończony, chociaż zarząd spółki będzie rekomendował radzie nadzorczej i walnemu zgromadzeniu przyjęcie oferty poznańskiego Cegielskiego. Czy tak się stanie, dowiemy się jeszcze w styczniu.
Zarząd PKP Intercity chce rozstrzygnąć przetarg na 300 nowych wagonów z opcją na 150 kolejnych na korzyść FPS. Rekomenduje taką decyzję Radzie Nadzorczej i Walnemu Zgromadzeniu. Te muszą wydać jednak zgody korporacyjne na podwyższenie budżetu zamawiającego, bo wagony będą droższe niż oczekiwania PKP Intercity. Jeśli tak się stanie, będą to największe zakupy fabrycznie nowych wagonów dla pociągów dalekobieżnych od… połowy lat 80-tych.
– Formalnie decyzji o wyborze oferty FPS H. Cegielski jeszcze nie ma – powiedział Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Przetarg obejmuje zakup nowych wagonów różnego typu z podziałem na siedem zadań:
1) 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
2) 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
3) 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
4) 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
5) 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
6) 38 wagonów restauracyjnych;
7) 26 wagonów dzienno-nocnych (kuszetek)
Na 4 z 7 zadań oferty złożył Newag, na wszystkie zadania – FPS H. Cegielski. We wszystkich tańszy był FPS, co przyznał wiceprezes Newagu Józef Michalik. Dlatego PKP Intercity jest gotowe do podpisania umowy z FPS H. Cegielski z Poznania. Ponadto - w przypadku skorzystania z prawa opcji na kolejnych 150 wagonów, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk.
Nowe będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Poza trasami krajowymi mają mieć możliwość wjazdu do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. W kraju pojadą na trasach: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga oraz Kraków/Wrocław – Bohumin.
Wagony otrzymają całkiem nowy design. O tym jak będą wyglądać
piszemy tutaj.