Zarząd PKP Cargo poinformował o rozpoczęciu rozmów w sprawie zakupu udziałów w firmie Hatrans, organizującej połączenie kontenerowe między Łodzią a miastami chińskimi. To właśnie chęć umocnienia swojej pozycji na rynku przewozów Europa – Azja jest głównym motywem, którym kieruje się przewoźnik. Na razie PKP Cargo współpracuje z Hatransem jako operator kolejowy na polskim odcinku trasy.
Informacja o zamiarach największego polskiego przewoźnika towarowego ukazała się w bieżącym raporcie z jego działalności. PKP Cargo uzasadnia decyzję o rozpoczęciu rozmów chęcią uzyskania silnej pozycji na Nowym Jedwabnym Szlaku – udział w szybko rosnącej wymianie handlowej między Polską i resztą Unii Europejskiej a Chinami to jeden z celów strategicznych spółki na lata 2019-2023. „Zarząd PKP Cargo jednocześnie podkreśla, że rozpoczęcie opisanych wyżej rozmów nie oznacza, że transakcja nabycia udziałów zostanie zrealizowana” – zastrzega komunikat.
Hatrans to działająca od 30 lat spółka logistyczna z siedzibą w Łodzi. Prowadzi także agencję celną i oferuje usługi magazynowe. W branży kolejowej jest najbardziej znana z organizacji kolejowych połączeń towarowych między terminalem kontenerowym na łódzkim Olechowie a Chengdu w centralnych Chinach i Xiamen na chińskim wybrzeżu wschodnim. Obsługę trakcyjną na terytorium Polski zapewniało od początku PKP Cargo.
Połączenie Chengdu – Łódź było pierwszym regularnym połączeniem kolejowym Polski z Chinami. Jego rozwój przebiegał bardzo szybko. Pierwszy pociąg z 41 kontenerami przyjechał do Łodzi na początku stycznia 2013 r. W maju tego samego roku połączenie
nabrało regularnego charakteru. Kolejne lata przyniosły
zwiększenie częstotliwości, skrócenie czasu przejazdu, a także początek wykorzystywania połączeń powrotnych do eksportu polskich produktów do Chin i Kazachstanu, choć niestety na skalę mniejszą, niż import towarów z Chin. Wysoki popyt na usługę logistyczną
utrzymuje się do dziś.
Polska spółka wraz z partnerami chińskimi zamierzała zdyskontować ten sukces, budując przeznaczone specjalnie do obsługi pociągów z Chin centrum logistyczne. Oprócz samego przeładunku miałoby się tam odbywać – między innymi – konfekcjonowanie towarów. Na początku 2017 r. Agencja Mienia Wojskowego unieważniła jednak przetarg na sprzedaż terenu dawnej jednostki wojskowej przy ul. Pryncypalnej w Łodzi, na którym miał zostać wybudowany obiekt. Decyzję tę powszechnie tłumaczono nieufnością ówczesnego ministra obrony Antoniego Macierewicza wobec chińskiego kapitału. Od tego czasu przedstawiciele Hatransu mówią ogólnikowo o planach budowy terminalu być może w regionie, ale już
poza Łodzią.