Inwestycja w systemy zapobiegające obladzaniu taboru mogą pozwolić na zaoszczędzenie dużych sum dzięki obniżeniu kosztów napraw - przekonuje Corail. Firma ma w ofercie rozwiązania w tym zakresie sprawdzone - między innymi - w branży lotniczej.
Tegoroczna zima pokazała, że pomimo inwestycji w infrastrukturę i nowy tabor kolejowy, zarządcy infrastruktury i operatorzy nadal zmagają się z wyzwaniami związanymi z mrozem i silnymi opadami śniegu. Awarie taboru kolejowego i uszkodzenia infrastruktury powodują opóźnienia i odwołania pociągów.
Podejście zapobiegawcze minimalizuje szkody i koszty
Dzięki podejściu zapobiegawczemu można wyeliminować gromadzenie się lodu na wózkach i wybranych częściach podwozia pociągu. Zabezpieczenie przed oblodzeniem wymaga znacznie mniej energii i czasu niż alternatywne formy odladzania, czyli działania już po fakcie zaistnienia problemu. Do zabezpieczenia przed wystąpieniem oblodzenia przed odjazdem pociągu potrzeba mniej energii niż do odladzania taboru kolejowego za pomocą gorącego powietrza, wody czy pary.
Nagromadzony lód i śnieg może powodować problemy z częściami oraz mechanizmami taboru, jak hamulce, drzwi, sprzęgi lub wózki. Jedyną skuteczną metodą zapobiegania oblodzeniu jest pokrycie określonych części taboru specjalnym płynem, np. na bazie glikolu, który utrzymuje się na powierzchni i tworzy warstwę ochronną.
Operatorzy kolejowi, którzy korzystają z systemu zapobiegania oblodzeniu, potwierdzają redukcję czasu, kosztów utrzymania i przestojów w sezonie zimowym. Zarządcy infrastruktury zmagają się z mniejszą ilością nagromadzonego lodu spadającego z taboru, powodującego uszkodzenia zwrotnic i elementów sterowania ruchem kolejowym.
Najwięksi europejscy przewoźnicy pasażerscy i towarowi stosują podejście zapobiegawcze, ponieważ koncepcja przeciwoblodzeniowa została już z powodzeniem przetestowana i zatwierdzona przez producentów taboru kolejowego. Koncepcja wywodzi się z przemysłu lotniczego, gdzie podobna technologia jest stosowana od ponad 30 lat.
Sprawdzona technologia gwarantująca niezawodność
System antyoblodzeniowy Nordic to w pełni automatyczny system, który skutecznie redukuje gromadzenie się śniegu i lodu. Podgrzany płyn antyoblodzeniowy jest selektywnie nanoszony pod niskim ciśnieniem na wózki i inne wybrane części taboru. Płyn utrzymuje się na powierzchni jako warstwa ochronna zapobiegająca przywieraniu śniegu. Nadmiar płynu i woda roztopowa są zbierane przez specjalne tace wychwytowe instalowane w torze. Po oczyszczeniu w automatycznym i przyjaznym dla środowiska procesie oraz kontroli stężenia, płyn jest ponownie wykorzystywany przy kolejnym natrysku. Każdy typ pociągu posiada skonfigurowany program natrysku. Podczas procesu antyoblodzeniowego pociąg przejeżdża przez system z niską prędkością, a czujniki wykrywają położenie pozwalając na automatyczne aktywowanie, dezaktywowanie i kontrolę procesu natrysku.
Wykorzystywane w systemie płyny antyoblodzeniowe są w pełni biodegradowalne, nietoksyczne i przyjazne dla środowiska. Flota większości głównych producentów taboru kolejowego, takich jak m. in. Alstom, Siemens, Bombardier, Stadler, Pesa czy Newag, jest poddawana zabezpieczaniu antyoblodzeniowemu dzięki wdrożonej technologii Nordic przez licznych przewoźników w Europie.
W ciągu ostatnich lat inżynierowie z Nordic opracowali ponad 10 rodzajów płynów antyoblodzeniowych we współpracy ze strategicznym partnerem - Kilfrost, światowym pionierem rozwiązań odladzających i przeciwoblodzeniowych dla sektora lotniczego.
System antyoblodzeniowy Nordic jest produkowany przez Nordic Winter Solutions, szwedzką firmę założoną w 2008 roku, przejętą przez Corail w 2019 roku. Zespół specjalizuje się w rozwiązaniach zimowych dedykowanych sektorowi transportu szynowego, stawiając duży nacisk na zabezpieczenie taboru kolejowego. Firma jest obecnie europejskim liderem w zakresie rozwiązań przeciwoblodzeniowych, dostarczając systemy do wszystkich europejskich krajów, gdzie spotykane są ekstremalnie niskie temperatury i surowe zimy. Systemy Nordic są używane przez DB (Niemcy), SNCF (Francja), DSB (Dania), Bane Nor (Norwegia), SNCB (Belgia), VR (Finlandia), SL (Szwecja), Prorail (Holandia). W Polsce systemy z powodzeniem wykorzystywane są przez Koleje Mazowieckie, PKP Intercity i Koleje Wielkopolskie. Obecnie prace badawczo-rozwojowe i większość produkcji odbywa się w Polsce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.