PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują w przyszłym roku cztery wiadukty i dziesięć przepustów na trasie Idzikowice – Opoczno Południe. Dlaczego prace nie są wykonywane już teraz, przy okazji przebudowy stacji w Opocznie?
Jak informowaliśmy, PKP PLK
rozpisały przetarg na projekt i modernizację 14 obiektów inżynieryjnych znajdujących się na Centralnej Magistrali Kolejowej. PKP PLK opublikowała w tym tygodniu informację prasową na temat inwestycji.
Powyżej 200 km/h
Jak czytamy, obiekty będą przystosowane do prędkości przejazdu pociągów powyżej 200 km/h. Inwestycja obejmuje rozbiórkę i budowę 4 nowych wiaduktów oraz 10 przepustów. Roboty zaplanowano w przyszłym roku. W ramach zadania przewidziano również wykonanie przebudowy dróg tzw. technologicznych wzdłuż linii kolejowej nr 4 na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd., która umożliwi szybki dojazd w przypadku usterek.
Jak informuje PLK, efektem prac będzie lepsza przepustowość linii, co wpłynie na poprawę oferty przewozowej i wyższy poziom bezpieczeństwa podróży. Obecnie, przed modernizacją, dopuszczalna prędkość pociągów na tym odcinku to 160 km/h. Po przebudowie obiekty będą przystosowane do przejazdu pociągów pasażerskich na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd. z prędkością powyżej 200 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu.
Projekt „Modernizacja 14 szt. obiektów inżynieryjnych wraz z przebudową dróg technologicznych na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd.” będzie realizowany w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Finansowanie inwestycji zaplanowano ze środków krajowych.
Dlaczego nie teraz?
Obecnie na stacji Opoczno Południe
budowany jest drugi nowy peron i przejście podziemne oraz trwa przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, która usprawni obsługę pociągów. Prace powstają do grudnia i powodują utrudnienia na odcinku Idzikowice –Opoczno Płd. – tym samym, na którym w przyszłym roku będą realizowane prace. Dlaczego zatem PLK nie wykorzystuje obecnych zamknięć torowych również do przebudowy obiektów?
Jak odpowiada Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK, w ramach trwającej przebudowy stacji Opoczno Południe tory nr 1 i 2 na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd. są zamykane w przerwach między pociągami w porze nocnej trwającej ok. 6 godzin. – Planowana modernizacja 14 obiektów jest inwestycją, która wymaga dłuższych (po 130-150 dni) zamknięć całodobowych toru 1, a następnie toru nr 2 – wyjaśnia.
Jak dodaje, inwestycja została zaplanowana równocześnie z
modernizacją stacji Idzikowice w 2019 r., gdzie z uwagi na obszerny zakres inwestycji również konieczne będą dłuższe zamknięcia całodobowe. – Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał PLK komplet dokumentów, w tym pozwolenie na budowę, które umożliwiają realizację inwestycji według planowanego przez PLK harmonogramu. W trakcie prowadzenia robót budowlanych, ruch pociągów na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd. będzie się odbywał jednotorowo po sąsiadującym z pracami torze – informuje przedstawicielka spółki.