W grudniu tego roku ma zostać wznowiony międzynarodowy ruch pasażerski na trasie z Sanoka do ukraińskiego Chyrowa. Oznacza to, że pierwsi od wielu lat pasażerowie zostanąodprawieni na kolejowym przejściu granicznym w Krościenku. Mimo długiej przerwy w jego funkcjonowaniu tamtejsza infrastruktura nie wymaga inwestycji, a jedynie stosunkowodrobnych prac przystosowujących terminal do aktualnych wymogów.
Prywatny przewoźnik SKPL Cargo potwierdził w czerwcu zamiar uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 108. Pociągi mają pojawić się w rozkładzie jazdy w grudniu, a spółka, która będzie utrzymywać je na własne ryzyko biznesowe, pozyskała już decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie przydzielenia tzw. otwartego dostępu do infrastruktury, co od strony formalnej umożliwia organizację przewozów. Kursy relacji Sanok – Chyrów będą pierwszymi regularnymi pociągami korzystającymi z przejścia granicznego Krościenko – Chyrów od 14 lat.
Wznowienie pracy przejścia bez nakładów finansowych
– 10 listopada 2010 r. przedsiębiorstwo Przewozy Regionalne zawiesiło kursy pociągów przekraczających granicę państwową w kolejowym przejściu granicznym w Krościenku – potwierdził Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, które odpowiada za funkcjonowanie placówek granicznych. Resort podkreślił przy tym, że likwidacja połączeń nie jest równoznaczna z zawieszeniem funkcjonowania samego przejścia. Tym niemniej nie przyjmuje ono podróżnych, a MSWiA przyznaje, że przed reaktywacją konieczne będzie przeprowadzenie pewnych prac.
Nie będą one jednak duże. Co do zasady placówka Straży Granicznej w Krościenku jest bowiem gotowa do realizacji kontroli, według MSWiA przed uruchomieniem połączeń nie są też niezbędne dodatkowe nakłady środków finansowych. – Wojewoda podkarpacki do 2025 r. nie planuje wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją infrastruktury granicznej czy też z zakupem sprzętu i urządzeń niezbędnych do przywrócenia kontroli granicznej – dodały służby prasowe ministerstwa.
Ukraińcy gotowi na przyjęcie polskich pociągów
Według informacji pozyskanych przez resort od wojewody niezbędne będzie natomiast przystosowanie infrastruktury do nowych uwarunkowań kontrolnych i aktualnych wymogów służb granicznych. Temat wznowienia pracy przejścia był już przy tym podnoszony w rozmowach z administracją ukraińską. 21 czerwca w polskiej części drogowego przejścia granicznego Dorohusk – Jagodzin odbyło się spotkanie Komisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej ds. Współpracy Międzyregionalnej.
– W odniesieniu do perspektyw rozwoju sieci kolejowej oraz możliwego wznowienia pasażerskiego ruchu kolejowego na trasie Krościenko – Chyrów strona ukraińska poinformowała, że jest gotowa do rozpoczęcia eksploatacji linii kolejowej na tym odcinku – relacjonuje MSWiA.
– Strona polska wskazała natomiast, że ewentualne wznowienie ruchu pasażerskiego będzie wymagało dostosowania kolejowego przejścia granicznego do nowych uwarunkowań – usłyszeliśmy. To z kolei wymaga czasu. Do planowanej daty uruchomienia połączeń zostało jednak niemal pół roku, a skala działań nie będzie duża.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.