Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Czy kolejowe przejście graniczne w Krościenku jest gotowe na pociągi?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Czy kolejowe przejście graniczne w Krościenku jest gotowe na pociągi?
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
W grudniu tego roku ma zostać wznowiony międzynarodowy ruch pasażerski na trasie z Sanoka do ukraińskiego Chyrowa. Oznacza to, że pierwsi od wielu lat pasażerowie zostanąodprawieni na kolejowym przejściu granicznym w Krościenku. Mimo długiej przerwy w jego funkcjonowaniu tamtejsza infrastruktura nie wymaga inwestycji, a jedynie stosunkowodrobnych prac przystosowujących terminal do aktualnych wymogów.

Prywatny przewoźnik SKPL Cargo potwierdził w czerwcu zamiar uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 108. Pociągi mają pojawić się w rozkładzie jazdy w grudniu, a spółka, która będzie utrzymywać je na własne ryzyko biznesowe, pozyskała już decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie przydzielenia tzw. otwartego dostępu do infrastruktury, co od strony formalnej umożliwia organizację przewozów. Kursy relacji Sanok – Chyrów będą pierwszymi regularnymi pociągami korzystającymi z przejścia granicznego Krościenko – Chyrów od 14 lat.

Wznowienie pracy przejścia bez nakładów finansowych

– 10 listopada 2010 r. przedsiębiorstwo Przewozy Regionalne zawiesiło kursy pociągów przekraczających granicę państwową w kolejowym przejściu granicznym w Krościenku –
potwierdził Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, które odpowiada za funkcjonowanie placówek granicznych. Resort podkreślił przy tym, że likwidacja połączeń nie jest równoznaczna z zawieszeniem funkcjonowania samego przejścia. Tym niemniej nie przyjmuje ono podróżnych, a MSWiA przyznaje, że przed reaktywacją konieczne będzie przeprowadzenie pewnych prac.

Nie będą one jednak duże. Co do zasady placówka Straży Granicznej w Krościenku jest bowiem gotowa do realizacji kontroli, według MSWiA przed uruchomieniem połączeń nie są też niezbędne dodatkowe nakłady środków finansowych. – Wojewoda podkarpacki do 2025 r. nie planuje wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją infrastruktury granicznej czy też z zakupem sprzętu i urządzeń niezbędnych do przywrócenia kontroli granicznej – dodały służby prasowe ministerstwa.

Ukraińcy gotowi na przyjęcie polskich pociągów

Według informacji pozyskanych przez resort od wojewody niezbędne będzie natomiast przystosowanie infrastruktury do nowych uwarunkowań kontrolnych i aktualnych wymogów służb granicznych. Temat wznowienia pracy przejścia był już przy tym podnoszony w rozmowach z administracją ukraińską. 21 czerwca w polskiej części drogowego przejścia granicznego Dorohusk – Jagodzin odbyło się spotkanie Komisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej ds. Współpracy Międzyregionalnej.

– W odniesieniu do perspektyw rozwoju sieci kolejowej oraz możliwego wznowienia pasażerskiego ruchu kolejowego na trasie Krościenko – Chyrów strona ukraińska poinformowała, że jest gotowa do rozpoczęcia eksploatacji linii kolejowej na tym odcinku – relacjonuje MSWiA.

– Strona polska wskazała natomiast, że ewentualne wznowienie ruchu pasażerskiego będzie wymagało dostosowania kolejowego przejścia granicznego do nowych uwarunkowań – usłyszeliśmy. To z kolei wymaga czasu. Do planowanej daty uruchomienia połączeń zostało jednak niemal pół roku, a skala działań nie będzie duża.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Pasażer

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Kasper Fiszer 07 czerwca 2024

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Tabor i technika

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Michał Szymajda 27 maja 2024

SKPL: Minał czas na powoływanie nowych spółek samorządowych

Prawo i polityka

Nowe wagony SKPL z DB od środka. Komfort może szokować [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Pasażer

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Kasper Fiszer 07 czerwca 2024

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Tabor i technika

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Michał Szymajda 27 maja 2024

SKPL: Minał czas na powoływanie nowych spółek samorządowych

Prawo i polityka

Nowe wagony SKPL z DB od środka. Komfort może szokować [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5