Powołanie Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. We wtorek sejmowa komisja infrastruktury skierowała ten projekt do podkomisji.
Jak poinformował posłów wiceminister transportu Mirosław Chaberek, nowelizacja jest wdrożeniem tzw. drugiego pakietu kolejowego. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, chodzi tu o szereg przepisów unijnych (dyrektyw i rozporządzeń) dotyczących kolei.
Jedną z ważniejszych zmian jest powołanie Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, badającej wypadki i incydenty kolejowe. Przewodniczącego Komisji ma powoływać minister właściwy do spraw transportu na okres 5 lat. Na wniosek przewodniczącego Komisji, minister transportu ma wyznaczać zastępców przewodniczącego i sekretarza Komisji.
Postępowanie ma być prowadzone przez Komisję niezależnie od postępowania sądowego i nie będzie obejmowało ustalania winy lub odpowiedzialności.
Jednym z zadań Komisji ma być sporządzenie raportu z postępowania zawierającego zalecenia w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Raport taki powinien być ogłoszony "niezwłocznie", ale nie później niż w 12 miesięcy od dnia badanego zdarzenia.
Według uzasadnienia ustawy, Komisja miałaby rozpocząć działalność od września 2006 r. Koszt utworzenia Komisji w roku 2006 szacuje się na około 370 tys. zł, a w roku 2007 na 1 mln 510 tys. zł.