Województwo łódzkie przygotowuje się wraz z PKP PLK do budowy nowej linii kolejowej, która połączy Wieluń z tzw. Magistralą Węglową. Inwestycji wymaga jednak również istniejący ciąg prowadzący przez to położone na rubieżach regionu miasto. W najbliższym czasie zaplanowane są jedynie prace na przejazdach kolejowo-drogowych, ale istnieje szansa, że linia nr 181 zostanie wkrótce kompleksowo zmodernizowana.
Trwają prace koncepcyjne dotyczące
planowanej budowy nowej linii kolejowej, która ma pozwolić na prowadzenie przewozów w bezpośredniej relacji z Wielunia do Łodzi.
Łącznik biegnący w rejon stacji Chorzew-Siemkowice na Magistrali Węglowej Śląsk – Porty ma powstać dzięki dofinansowaniu z rządowego programu Kolej Plus. Z perspektywy miasta położonego blisko granicy administracyjnej województwa ważny jest jednak sprawny dojazd także do stolic regionów ościennych, który jest możliwy dzięki istniejącej linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Wieluń – Kępno – Oleśnica. Z jej wykorzystaniem można prowadzić ruch m.in. do Poznania, Wrocławia czy Katowic.
Tylko lista rezerwowa
– Planujemy modernizację linii kolejowej biegnącej przez Wieluń – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Szanse na realizację tych założeń nie są jednak wielkie, bo projekt mający objąć prace na odcinku Herby Nowe – Wieluń – Kępno – Hanulin znalazł się jedynie na liście rezerwowej nowego Krajowego Programu Kolejowego mającego obowiązywać do roku 2030. Zadanie wpisano również do dokumentu zawierającego założenia inwestycyjne zarządcy infrastruktury do roku 2030 z perspektywą do roku 2040, co może wskazywać na przeprowadzenie kompleksowego remontu dopiero w kolejnym dziesięcioleciu.
Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść w zależności od dostępności środków finansowych. Na razie w rejonie Wielunia prowadzone są zaś skromniejsze prace. – W 2020 r. na przystanku Wieluń wybudowaliśmy nowy, wyższy peron – wskazuje przedstawiciel PLK. Za 1,8 mln zł powstała wówczas m.in. pochylnia dla pasażerów na wózkach czy z wózkami dziecięcymi. Stanęły też mocniejsze latarnie, a przystanek zyskał ogrodzenie, antypoślizgową nawierzchnię i oznaczenia dla niewidomych.
Wkrótce prace na kolejnym przejeździe
– Na linii 181 w rejonie Wielunia na bieżąco prowadzone są też prace remontowo-utrzymaniowe – zapewnia nasz rozmówca. W ciągu sześciu ostatnich lat objęły one remont torów i wymianę podkładów na stacji Wieluń-Dąbrowa czy remont wiaduktu i przepustu nad ul. Warszawską. Podkłady zostały wymienione także w Pątnowie Wieluńskim, a wymiany płyt doczekał się przejazd kolejowo-drogowy w Dąbrowie k. Wielunia.
Wartość wszystkich wskazanych wyżej robót wyniosła ok. 1,2 mln zł. – W najbliższych planach jest modernizacja urządzeń przejazdowych na ul. św. Wojciecha w Rudzie k. Wielunia – zapowiada Rafał Wilgusiak. Będzie to kosztować ok. miliona zł.