Bogusław Wontor, lubuski poseł Nowej Lewicy, zapytał Ministra Infrastruktury o modernizację oraz poprawę przepustowości linii kolejowej 370, z Zielonej Góry do Żar. Ministerstwo wskazuje, iż przepustowość tego odcinka może zwiększyć się dzięki realizacji programu Kolej+, a także dodaje, że widzi potrzebę stworzenia bezpośredniego połączenia z Żagania i Żar do Poznania, lecz konkretów w tej sprawie brak.
Poseł Bogusław Wontor z Nowej Lewicy zapytał Ministerstwo Infrastruktury o plany wobec linii kolejowej 370, łączącej Zieloną Górę z Żarami. Wontor zwrócił uwagę na to, iż jednotorowa linia jest w złym stanie technicznym, co skutkuje ograniczeniem prędkości, z jaką poruszają się po niej pociągi pasażerskie. Poseł przypomniał też, że z racji jednotorowości, linia ma ograniczoną przepustowość, a jest jedyną trasą, która łączy Żagań i Żary z resztą województwa lubuskiego. Z racji tego w interpelacji pojawiło się też pytanie o budowę nowej mijanki między Zieloną Górą a stacją Nowogród Osiedle.
Parlamentarzysta zapytał też ministerstwo o to, czy resort planuje budowę nowego przystanku kolejowego w Zielonej Górze, na wysokości osiedla Zacisze, a także czy w nowym rozkładzie jazdy zostanie uruchomiony bezpośredni pociąg PKP IC, z Żagania / Żar do Poznania, który będzie kursował linią 370.
30 milionów na bieżące utrzymanie linii
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w odpowiedzi poinformował o tym, iż w ciągu kilku ostatnich lat na utrzymanie tej linii zostały przeznaczone fundusze w kwocie 19 milionów złotych, a w tym roku na trasie mają zostać zrealizowane działania o wartości kolejnych 11 milionów. Z odpowiedzi nie wynika jednak, jakie parametry zostaną poprawione.
Bittel wskazał, że linia 370 została uwzględniona w zamierzeniach inwestycyjnych spółki PKP PLK na lata 2021-2030 i znalazła się w aż dwóch projektach, lecz na podstawie tego dokumentu zostaną dopiero wybrane te inwestycje, które będą realizowane w następnych latach. Od czego będzie zależeć to, jakie projekty ostatecznie zostaną zrealizowane w ciągu pięciu następnych lat? Od dostępności funduszy, a także decyzji na szczeblu regionalnym oraz centralnym.
Czy na linii 370 pojawi się nowa mijanka?
– Spółka PKP PLK S.A. poinformowała, że na podstawie analiz studialnych dla projektu pn.
„Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków”, zakwalifikowanego do II etapu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 r. wykazano problem z przepustowością istniejącej linii kolejowej nr 370 na odcinku Zielona Góra – Nowogród Osiedle. W związku z powyższym budowę mijanki na linii kolejowej nr 370 ujęto wśród analiz poszczególnych wariantów we wstępnym studium planistyczno-prognostycznym dla projektu dotyczącego linii kolejowej nr 275 – poinformował Andrzej Bittel.
Poseł Wontor dopytywał także o możliwość budowy nowego przystanku w Zielonej Górze, który miałby znaleźć się na wysokości osiedla Zacisze, lecz w najbliższej przyszłości przystanek raczej nie zostanie zbudowany. Jak podkreśla Bittel, do spółki PKP PLK nie trafił żaden wniosek w tej sprawie, a PLK nie ma także planów budowy takiego przystanku. Wiceminister dodał też, że w przypadku linii jednotorowej należy przeanalizować wpływ budowy nowego przystanku na przepustowość linii, a także to, czy organizator przewozów regionalnych, a więc w tym przypadku województwo lubuskie, będzie chciało korzystać z nowego przystanku i zatrzymywać tam pociągi osobowe.
Bezpośredni pociąg Żagań – Poznań?
Zdecydowanie najciekawsza część interpelacji dotyczy pytania o bezpośrednie połączenie PKP IC łączące Żagań i Żary z Poznaniem po linii kolejowej 370. Resort wskazuje iż widzi konieczność uruchomienia takiego połączenia, lecz informuje, że prace dotyczące rocznego rozkładu jazdy na lata 2022/2023 jeszcze się nie rozpoczęły. Wydaje się więc, że Żagań ma szansę na uzyskanie
drugiego dalekobieżnego połączenia kolejowego, mimo tego, iż trasa po linii 370 byłaby dłuższa niż ta prowadząca linią numer 14, przez Głogów i Leszno, gdzie pociąg mógłby wjeżdżać na linię z Poznania do Wrocławia.
Problem w tym, iż odcinek linii numer 14, od Żagania do Głogowa,
nie jest wykorzystywany w ruchu osobowym, a do uruchomienia regularnych przewozów linia potrzebuje gruntownego remontu. Pierwszym dalekobieżnym pociągiem, który po bardzo długim czasie zawitał do Żagania była TLK Konopnicka, łącząca Warszawę z Zieloną Górą.
Przez brak lokomotyw spalinowych pociąg często był zastępowany autobusami, a w nowym rozkładzie Konopnicka przeszła na nową relację. Na trasę przez Żagań wjechał
pociąg IC Hetman, z Zielonej Góry do Lublina.
Skład jest już zestawiony z nowoczesnych wagonów, choć prędkość, jaką może osiągać na linii 370 pozostawia wiele do życzenia, o czym także wspominał w swojej interpelacji poseł Wontor. Mimo nowych wagonów, stały problem z dostępnością lokomotyw spalinowych nie został rozwiązany, a pociąg
notorycznie jest odwoływany i wprowadzana jest za niego autobusowa komunikacja zastępcza. Dzieje się tak na odcinku z Wrocławia do Zielonej Góry lub też w relacji przeciwnej. Tylko w ciągu ostatniego tygodnia
autobusy zastąpiły pociąg na tym odcinku ponad 10 razy.