Partnerzy serwisu:
Biznes

Czy „rozsądny zysk” pomoże zwiększyć inwestycje w transport publiczny?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
09-05-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czy „rozsądny zysk” pomoże zwiększyć inwestycje w transport publiczny?
- Rozsądny zysk nie jest zwrotem kosztów, ale narzędziem gwarantującym inwestorowi w wieloletniej perspektywie (nawet do 15 lat) utrzymanie realnej wartości zaangażowanego kapitału i zwrot z niego na wyższym poziomie niż instrumenty dostępne na rynku finansowym - mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Bogusław Kowalski, doradca prezesa RBF i ekspert w ZDG TOR, b. wiceministr transportu.

Rynek Kolejowy: Minister Finansów przedstawił projekt rozporządzenia w sprawie sposobu określenia wysokości rozsądnego zysku przysługującego operatorowi publicznego transportu zbiorowego. Czy w gospodarce rynkowej ustalanie przez władzę poziomu zysku ma uzasadnienie?

Bogusław Kowalski, doradca prezesa RBF i ekspert w ZDG TOR, b. wiceminister transportu: Kategoria rozsądnego zysku występuje na rynkach regulowanych jako narzędzie stymulujące rozwój przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. Dotyczy to w szczególności usług publicznych, które są konieczne ze względów społeczno-gospodarczych i dlatego są dotowane z funduszy publicznych. Bez tej dopłaty, w normalnych warunkach rynkowych, po prostu nie byłyby dostarczane. Przy obecnym wysokim poziomu zadłużenia budżetów państwowych i konieczności cięcia wydatków regulacje dotyczące rozsądnego zysku mogą być mechanizmem zachęcającym kapitały prywatne do szerszego zaangażowania w inwestycje np. w transport publiczny.  Wspomniane rozporządzenie jest wykonaniem  delegacji z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Nałożyła ona obowiązek na ministra finansów, aby w porozumieniu z ministrem transportu ustalił w drodze rozporządzenia sposób określenia wysokości rozsądnego zysku. Jednocześnie ustawodawca wskazał, że sposób ten powinien uwzględniać: rodzaj transportu, kapitał, od którego należy liczyć wysokość rozsądnego zysku i konieczność zapobiegania nadmiernemu poziomowi rekompensaty. Projekt rozporządzenia szczegółowo określa sposób ustalania wysokości rozsądnego zysku, który stanowi integralną część rekompensaty przysługującej operatorowi z tytułu poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez niego usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego o charakterze służby publicznej.  Trzeba jednak zaznaczyć, że zgodnie z zapisami ustawy możliwość wliczenia rozsądnego zysku ustalonego na mocy niniejszego rozporządzenia dotyczy jedynie operatorów wyłonionych na podstawie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.

W takim razie jak zgodnie z projektem rozporządzenia ma być wyliczany rozsądny zysk dla operatora?

Podstawą wyliczenia rozsądnego zysku jest ustalenie tego co stanowi u operatora kapitał zaangażowany bezpośrednio w realizację zamówionej przez organizatora transportu zbiorowego usługi publicznej. Bierze się pod uwagę wyłącznie aktywa ściśle powiązane z realizacją usługi publicznej w sposób najbardziej adekwatny i współmierny. Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem mogą to być:  środki trwałe, wartości niematerialne i prawne i obce środki trwałe.  Oczywiście z wyłączeniem tych, które zostały nabyte nieodpłatnie. Oznacza to, że operator ma prawo do rozsądnego zysku nawet wtedy, gdy nie posiada własnego taboru i wykonuje usługę w oparciu o jego dzierżawę lub leasing. Jest to właściwe rozwiązanie ponieważ nawet dysponując taborem w ten sposób operator ponosi koszty związane z dzierżawą i obsługą. Wymaga to odpowiedniego zaangażowania kapitałowego związanego z ryzykiem działalności gospodarczej. Przyznanie w takich wypadkach prawa do rozsądnego zysku będzie motywowało przedsiębiorców do podejmowania tego typu aktywności, co pozytywnie wpłynie na konkurencję na rynku i efektywność świadczenia usług publicznych. Dodatkowo precyzyjnie opisano co należy rozumieć pod pojęciem wartości bieżącej kapitału zaangażowanego w odniesieniu do każdego składnika. Zaznaczono, że w przypadku, gdy wartość księgowa taboru jest równa zero, to bieżącą wartość kapitału zaangażowanego ustala się w oparciu o ceny rynkowe. Jest to rozwiązanie problemu, który został zgłoszony przy pierwszej redakcji Rozporządzenia w wersji z 13.06.2011 r. Wtedy brak takiego zapisu dyskryminował operatorów dysponujących zamortyzowanym taborem pozbawiając ich de facto prawa do rozsądnego zysku. Po wprowadzeniu tego zapisu w życie w oparciu o rozsądny zysk połączony z wieloletnią umową na świadczenie usług publicznych operator będzie mógł zbudować finansowanie do odnawiania taboru. Wprowadzenie tego mechanizmu jest bardzo istotne szczególnie dla operatorów kolejowych, którzy w większości dysponują wyeksploatowanymi pojazdami. W rozporządzeniu potwierdzono proponowaną wcześniej metodologię ustalania rozsądnego zysku jako iloczynu skorygowanej wartości bieżącej kapitału zaangażowanego i stopy zwrotu. Stopę zwrotu określono wskazując jej maksymalny poziom  - 6 procent rocznie niezależnie od rodzaju transportu. Zrezygnowano również z corocznej rewaloryzacji stopy zwrotu o wskaźnik inflacji prognozowany w budżecie państwa. Wprowadzono natomiast możliwość premii w wysokości 20 procent wartości zmniejszenia kosztów związanych z realizacją usługi publicznej. Premia może być przyznana, gdy operator dokonał obniżenia kosztów wykonywania usługi w stosunku do kosztów tego typu poniesionych rok wcześniej.

RBF przedstawił ministrom finansów i transportu opinię dotyczącą tego projektu rozporządzenia i propozycje zmian. Co z punktu widzenia potrzeb transportu kolejowego budzi zastrzeżenia?

Zgodnie z potrzebami wynikającymi z funkcjonowania rynku transportu publicznego podstawowymi celami tego rozporządzenia ministra finansów powinno być zaproponowanie takiego mechanizmu, który zagwarantuje możliwość odtworzenia taboru wykorzystywanego do wykonywania przewozów publicznych i uczyni inwestowanie w projekty z zakresu transportu publicznego na tyle atrakcyjne, że przyciągnie znaczne kapitały z rynku finansowego. Ustanowienie jednolitej stopy zwrotu dla wszystkich rodzajów transportu nie uwzględnia specyfiki gospodarowania znacznie różniącej się np. w transporcie drogowym i kolejowym. Zakup taboru szynowego wymaga o wiele większych nakładów finansowych. Jednocześnie przy rezygnacji z wykonywania przewozów pojazdy te jest o wiele trudniej zbyć na rynku niż pojazdy autobusowe. Wynika to zarówno z wielkości rynku, jak i ograniczeń technicznych (nie każdy pojazd szynowy eksploatowany w jednym kraju UE może być wykorzystany w innym kraju). Powoduje to o wiele większe ryzyko związane z inwestowaniem w przewozy kolejowe, niż w przewozy drogowe. Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 PE i Rady UE rozróżnia długość zawieranych umów na świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym (do 15 lat) od transportu drogowego (do 10 lat). Również polska ustawa o publicznym transporcie zbiorowym zobowiązuje Ministra Finansów do uwzględnienia rodzaju transportu przy ustalaniu mechanizmu wyliczania rozsądnego zysku (art. 52 ust. 4). Wobec powyższego uważamy za w pełni uzasadnione zwiększenie maksymalnej stopy zwrotu w transporcie kolejowym do 8 procent. W rozporządzeniu rezygnuje się z waloryzacji stopy zwrotu o coroczny wskaźnik inflacji określany w budżecie państwa uzasadniając to tym, że rozsądny zysk nie jest zwrotem kosztów, ale narzędziem gwarantującym inwestorowi w wieloletniej perspektywie (nawet do 15 lat) utrzymanie realnej wartości zaangażowanego kapitału i zwrot z niego na wyższym poziomie niż instrumenty dostępne na rynku finansowym.ma to już odzwierciedlenie w kosztach, które stanowią element rekompensaty. Brak jest zatem podstaw do uwzględnienia tych wielkości przy ustalaniu wysokości stopy zwrotu. Niestety argumentacja taka nie wytrzymuje krytyki opartej o praktyczne doświadczenia.  Inflacja jest poważnym zagrożeniem przy inwestycjach wieloletnich, zwłaszcza w warunkach druku pustego pieniądza w ramach walki z obecnym kryzysem finansowym. Dlatego niezbędna jest coroczna waloryzacja skorygowanej wartości bieżącej kapitału zaangażowanego będącego podstawą wyliczenia rozsądnego zysku o prognozowany wskaźnik inflacji zapisany w budżecie państwa, o ile zasada ta nie została uwzględniona przy sposobie obliczania tej wartości. Zamierzamy w tej sprawie doprowadzić w najbliższym czasie do publicznej debaty, aby stanowisko strony rządowej zostało zweryfikowane przez władze samorządowe, czyli organizatorów transportu publicznego i przewoźników.

 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bogusław Kowalski złożył rezygnację

Kadry

Bogusław Kowalski złożył rezygnację

jm, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Adamczyk zaskoczony falą dymisji. Kowalski nie weźmie odprawy

Kadry

Adamczyk zaskoczony falą dymisji. Kowalski nie weźmie odprawy

jm, Rynek Kolejowy/Biznes.pl 14 grudnia 2015

Kierowcy zapłacą za inwestycje kolejowe?

Prawo i polityka

Seminarium: Plany mobilności a plany transportowe

Nasze konferencje

Infrastruktura zamiast taboru

Biznes

Infrastruktura zamiast taboru

Newseria 10 lipca 2014

Kowalski i Syryjczyk nowymi Partnerami w ZDG TOR

Kadry

Zobacz również:

Bogusław Kowalski złożył rezygnację

Kadry

Bogusław Kowalski złożył rezygnację

jm, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Adamczyk zaskoczony falą dymisji. Kowalski nie weźmie odprawy

Kadry

Adamczyk zaskoczony falą dymisji. Kowalski nie weźmie odprawy

jm, Rynek Kolejowy/Biznes.pl 14 grudnia 2015

Kierowcy zapłacą za inwestycje kolejowe?

Prawo i polityka

Seminarium: Plany mobilności a plany transportowe

Nasze konferencje

Infrastruktura zamiast taboru

Biznes

Infrastruktura zamiast taboru

Newseria 10 lipca 2014

Kowalski i Syryjczyk nowymi Partnerami w ZDG TOR

Kadry

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5