fot. Kasper FiszerPociągi Polregio i PKP Intercity w Lublinie
Czy pasażerowie muszą liczyć się z podwyżkami cen biletów, które będą konsekwencją zmian na rynku energetycznym? Najwięksi przewoźnicy są bardzo ostrożni w swoich deklaracjach, ale nie wykluczają zmian w cennikach. Zakup prądu jest jedną z głównych pozycji w ich budżecie.
Cała gospodarka musi liczyć się obecnie z istotnymi wzrostami cen energii elektrycznej. W oczywisty sposób dotykają one także sektora kolejowego, którego działalność jest oparta w dużej mierze właśnie o pojazdy elektryczne. Tam, gdzie sieci trakcyjnej nie ma, wykorzystuje się zaś paliwo, które również mocno drożeje. Czy zmiany na rynku energetycznym wpłyną na podniesienie cen biletów kolejowych? Zapytaliśmy o to dwóch największych polskich operatorów.
Polregio: Pomimo wzrostu kosztów pozostajemy konkurencyjni
W odpowiedzi spółka Polregio zwraca uwagę na ogromną skalę wzrostu cen energii oferowanej na Towarowej Giełdzie Energii. Przywołuje też konkretne dane: o ile wcześniej cena kształtowała się na poziomie ok. 200 zł za kWh, o tyle w marcu 2021 r. osiągnęła 300 zł za kWh, a we wrześniu przekroczyła barierę 400 zł za kWh. Przewoźnik zapewnił nas jednocześnie, że ma zawarte korzystne dla niego umowy długoterminowe.
– Pozwoliło to na częściowe uniknięcie wzrostu kosztów – stwierdza Zespół Prasowy Polregio. Służby prasowe spółki nie wskazały natomiast jednoznacznie, czy planowane są podwyżki czy to dla pasażerów, czy dla zamawiających usługi przewozowe. – Dzięki umowom długoterminowym dalej będziemy świadczyć konkurencyjne usługi na wysokim poziomie – usłyszeliśmy od przedstawicieli Polregio. PKP IC nie wyklucza zmian w ofercie
– Wydatki związane z zakupem elektrycznej energii trakcyjnej stanowią obecnie największą pozycję kosztową naszej spółki – informuje zaś Zespół Prasowy PKP Intercity. W związku z tym przewoźnik z jednej strony stara się kupować prąd po najniższych możliwych cenach, z drugiej zaś prowadzi działania zmierzające do zwiększenia efektywności energetycznej. Zainstalował liczniki energii w lokomotywach, dzięki czemu płaci za realnie zużytą energię, planuje też wypracować techniki tzw. ecodrivingu.
Wzrost kosztów wydaje się jednak nieunikniony. PKP Intercity analizuje obecnie jego skalę. – Biorąc pod uwagę wysokość poszczególnych pozycji kosztowych, będziemy podejmować decyzje uwzględniające zarówno potrzeby naszej spółki, jak i pasażerów. O ewentualnych zmianach w ofercie, jeżeli do takich będzie dochodzić, poinformujemy z odpowiednim wyprzedzeniem – zapewniły nas służby prasowe przewoźnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.