PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności dla rozbudowy odcinka linii Rail Baltica Warszawa Wschodnia – Czyżew. Największym zadaniem będzie budowa dodatkowych torów na wyjeździe z aglomeracji warszawskiej.
PKP PLK podpisała pierwszą umowę przygotowawczą do
realizacji tzw. kolejowego master planu dla Warszawy. Chodzi o opracowanie studium wykonalności dla zadania: Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”. Przygotuje je firma BBF Sp. z o.o. Termin realizacji to połowa 2021 roku. Wartość zadania finansowanego z budżetu PLK to ponad 3 mln zł.
Jak podaje inwestor, studium wykonalności odpowie na pytania jaki będzie najlepszy wariant dla poprowadzenia dwóch nowych torów od stacji Warszawa Wschodnia do Tłuszcza (linia nr 21). Kolejnymi elementami opracowania będą analizy dostosowania stacji i przystanków Warszawa Wileńska, Warszawa Wileńska Marki, Zielonka, Wołomin, Wołomin Wschód i Tłuszcz do zwiększonej liczby podróżnych. W studium zawarte będą także analizy dotyczące budowy nowych przystanków. Projekt zakłada budowę około 55 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną. W miejscu ok. 30 przejść i przejazdów kolejowo-drogowych przewidziano budowę nowych skrzyżowań bezkolizyjnych.
PLK informuje, że dzięki nowemu systemowi i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym najszybsze pociągi mają pojechać między Warszawą a Czyżewem z prędkością 200 km/h. Warto przypomnieć, że w sierpniu PLK podpisała z Bombardier ZWUS
umowę na montaż systemu sterowania ruchem ERTMS/ETCS p. 2 na odcinku Warszawa Rembertów – Białystok. Kontrakt jest wart 98 mln zł, z tym że montaż systemu na odcinku Sadowne – Białystok zapisano w opcji.
– Zgodnie z dokumentem „Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym: Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” przyjętym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 r. planujemy, że każda linia do stolicy będzie czterotorowa. Osobne tory dla pociągów aglomeracyjnych i dla pociągów dalekobieżnych zwiększa przepustowość, usprawnią dojazdy i poprawią atrakcyjność kolei w warszawskim węźle kolejowym – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie spółki.
Jak
już pisaliśmy, mają zostać opracowane co najmniej cztery warianty: dla prowadzenia ruchu pasażerskiego z prędkością 160 km/h; z prędkością 200 km/h; od 200 km/h do 250 km/h; wariant autorski. PKP PLK nie informuje, jakie dokładnie cele chce osiągnąć np. w zakresie liczby pociągów na godzinę. Jak czytamy w dokumentacji, wykonawca ma zdefiniować warianty inwestycyjne modernizacji lub budowy nowej infrastruktury, przy uwzględnieniu budowy nowej dwutorowej linii kolejowej Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wileńska Marki – Zielonka (przedłużenie linii nr 6) wzdłuż linii nr 21, budowy dodatkowej pary torów linii nr 6 na odcinku Wołomin Wschód – Tłuszcz, dobudowy dodatkowego toru lub dwóch (wariant) dla ruchu pociągów przyspieszonych na linii nr 21, dobudowy dodatkowych torów z krawędziami peronowymi na stacji Warszawa Wileńska. Do tego konieczne jest dostosowanie wszystkich stacji i przystanków do dodatkowych torów, rozwiązanie kolizji między potokami ruchu, budowa nowych lub korekta lokalizacji przystanków Warszawa Targówek, Warszawa Targówek Fabryczny, Warszawa Ząbki Łodygowa (Elsnerów). PLK zaznacza, że należy uwzględnić możliwość zagłębienia linii nr 21 pod poziom gruntu w celu umożliwienia perspektywicznego wydłużenia linii nr 21 w stronę centrum Warszawy (nowa podziemna linia średnicowa).