PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do modernizacji linii średnicowej w Warszawie. To jedna z największych inwestycji planowanych w tej perspektywie unijnej. Kolejarze zastanawiają się, czy przy i tak dużych utrudnieniach nie przeprowadzić radykalnych zmian w węźle.
Ogromna przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego i linii średnicowej zaplanowana jest na lata 2018-2022. Wstępem do niej
jest modernizacja linii obwodowych. Potem nastąpi właściwa przebudowa, podczas której pociągi dalekobieżne znikną z Dworca Centralnego na kilka lat. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
Cztery tory i stacja na Śródmieściu?
Jak
tłumaczyły przed rokiem PKP PLK, kluczową kwestią jest przepustowość linii, szczególnie na przystanku Warszawa Śródmieście. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, w PKP PLK analizowana jest koncepcja całkowitej przebudowy tego przystanku na czterotorową stację z dwoma peronami wyspowymi. – W podziemnej hali jest na to miejsce – twierdzą anonimowo eksperci w PKP PLK.
Jakie korzyści dawałaby zamiana Warszawy Śródmieście na stację? Przede wszystkim miałoby to usprawnić przepustowość dzięki temu, że podczas wymiany pasażerów w jednym pociągu drugi w tym samym kierunku mógłby już wjeżdżać na peron. Wadą jest jednak to, że wymiana odbywałaby się tylko przez drzwi na jednej burcie pociągów, a nie – jak obecnie – na dwie strony. Na perony zewnętrzne nie starczy już miejsca między torami.
Dodatkową korzyścią z takiego rozwiązania byłoby to, że w sytuacjach awaryjnych częściej mogłyby tu dojeżdżać pociągi wahadłowe z Warszawy Zachodniej lub Warszawy Wschodniej. Wprawdzie PKP PLK nie planują rozjazdów umożliwiających przejście pomiędzy torami głównymi, ale dwa tory przy każdym peronie i tak oznaczałyby większą przepustowość wahadłowej komunikacji.
O koncepcji usłyszeliśmy w PKP PLK kilka tygodni temu, jednak zarządca infrastruktury oficjalnie nie potwierdził, że jest ona rozważana. Trudno powiedzieć, jakie są szanse na jej realizację ze względu na duże zmiany,
które zaszły w spółce w ostatnim czasie.
Most średnicowy do rozbiórki?
Kolejny ciekawy pomysł kolejarzy opisał niedawno lokalny dodatek do „Gazety Wyborczej”. – Kolejarze poważnie biorą pod uwagę rewolucyjny wariant zastąpienia stalowej konstrukcji całkiem nową przeprawą z betonu. Jednym z argumentów mają być znacznie niższe koszty konserwacji takiego mostu. W przypadku stalowej przeprawy kolejarze ciągle muszą walczyć z rdzą – czytamy w GW.
Zdaniem gazety, przy okazji kolejarze zaproponowali władzom Warszawy, że wybudują wzdłuż przeprawy kładkę pieszo-rowerową, którą m.in. można by się przemieszczać z Powiśla w okolice Stadionu Narodowego. Ratusz musiałby jednak zbudować dojazdy do niej. – To ciekawa koncepcja. Najpierw chcemy poznać więcej szczegółów, m.in. kosztorysy – powiedział gazecie wiceprezydent Warszawy Jarosław Jóźwiak.
Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec tej informacji również nie potwierdza. Zaznacza jedynie, że przetarg na opracowanie projektu przebudowy linii średnicowej, w tym zarówno przystanku śródmieście, jak i mostu, jest w przygotowaniu.