Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na roboty przygotowawcze dla projektowanych pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź i Łódź – Sieradz – Wrocław. Obejmą one - między innymi - rozbiórki, wycinki oraz prace geologiczne i archeologiczne. CPK zamierza podpisać umowy ramowe z 75 wykonawcami.
CPK poszukuje firm, którzy przez najbliższych osiem lat na podstawie umów ramowych wykonają prace przygotowawcze przy budowie dwóch kluczowych części linii dużych prędkości Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław. Łącznie to ponad 340 km linii kolejowych, na których pociągi mają rozpędzać się do 250 km/h.
Przetargi dotyczą trzech obszarów. Pierwszym z nich będą
roboty rozbiórkowe wraz z pracami towarzyszącymi (m. in. zgłoszenie wykonania w oparciu o projekty, uzyskanie zgód administracyjnych i geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza. Druga sfera to rozpoznanie podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i modelem geologicznym. Ostatni obszar stanowią wycinki roślinności oraz prace porządkowe, takie jak karczowanie karpin i frezowanie pni wraz z zagospodarowaniem biomasy.
– Pierwsze roboty w ramach zawartych umów ramowych powinny rozpocząć się zgodnie z harmonogramem już w tym roku. Najpierw dla "szprychy" nr 9 na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, z którego pasażerowie mają zacząć korzystać w 2028 r. wraz z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska. Liczymy na wyłonienie w przetargach doświadczonych wykonawców, którzy sprawnie przygotują teren budowy dla linii kolejowych – mówi dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK Marek Langer.
W ramach pierwszego, ogłoszonego właśnie postępowania na prace rozbiórkowe CPK podpisze umowę łącznie z 30 wykonawcami (po 15 dla każdego odcinka). Oferty można składać do 23 czerwca. Dwa następne przetargi – na rozpoznanie geologiczne i wycinki drzew – mają zostać ogłoszone w ciągu najbliższych dni. W ich efekcie powinno zostać wybrane odpowiednio: 15 i 30 firm. Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln zł netto.
W najbliższych tygodniach ma zostać ogłoszone ostatnie, czwarte postępowanie dla ciągu Warszawa - Łódź - Wrocław: na nadzór archeologiczny. Podczas wyboru podmiotów, z którymi spółka CPK podpisze umowy ramowe, kluczowym kryterium będą doświadczenie i kwalifikacje oferentów. Wykonawcy poszczególnych zadań będą potem wybierani spośród zakwalifikowanych firm na podstawie ceny w postępowaniach cząstkowych.
Spółka CPK ma już wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi, dla pięciu odcinków KDP: 140 km między Warszawą, CPK i Łodzią, 200 km
między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem (dla obu tych tras trwa już zaawansowane projektowanie) i 155 km
między Sieradzem i Poznaniem, a także 40 km na Podkarpaciu:
z Łętowni do Rzeszowa i 70 km na Śląsku: między
Katowicami i czeską Ostrawą. Łącznie studia wykonalności są gotowe albo opracowywane dla ponad 1500 km z 2000 km planowanych nowych linii kolejowych.