1 września pociągi, po wielu latach, wróciły na odcinek linii 25 pomiędzy Dębicą a Mielcem. Pokonają dystans między stacjami w 35 minut i zatrzymają się przy zmodernizowanych stacjach. Jest jednak bardzo wątpliwe, że cztery pociągi dziennie przyciągną pasażerów.
– Poprawiamy dostępność do kolei. Dzięki inwestycji PKP PLK po dwunastoletniej przerwie przywrócone zostało połączenie na trasie Mielec – Dębica. Dzięki temu mieszkańcy Podkarpacia zyskali nowe możliwości komunikacji oraz lepsze warunki podróży koleją. Polska kolej jest na dobrych torach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber o remoncie, który kosztował prawie 300 milionów złotych i był opóźniony.
Olbrzymia inwestycja dla czterech szynobusów dziennie
Jak informuje PKP PLK, na 32 kilometrowym odcinku wymienione zostały tory i rozjazdy, przebudowano 37 obiektów inżynieryjnych (mostów i przepustów) oraz blisko 40 przejazdów kolejowo-drogowych. Dzięki temu trasa jest bezpieczniejsza i bardziej dostępna dla korzystających z niej osób. Cały odcinek przystosowany jest do maksymalnej prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla składów towarowych.
W ramach inwestycji przebudowane zostały też stacje i przystanki: Mielec, Wojsław, Rzochów, Rzemień, Tuszyma, Dąbie, Pustków, Kochanówka Pustków, Pustynia. Nowe perony są wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Jest system ścieżek dotykowych na peronach pomaga w poruszaniu się osobom niedowidzącym.
Na stacji Mielec pojawiły się nawet windy, które ułatwią dostęp do pociągów. Jest podziemne przejście dla pieszych o długości 50 metrów (zastąpiono nim kładkę). Wszystko to dla... czterech pociągów regionalnych, które dziennie będą przemierzały trasę, stanowiąc konkurencję dla kilkunastu autobusów kursujących między miastami, które wprawdzie jadą o 15 minut dłużej, ale za to regularnie, od rana do wieczora. Natomiast w momencie, w którym publikujemy ten tekst, ostatni pociąg z Mielca do Dębicy już odjechał... Tymczasem obecnie nie ma konkretnych planów zwiększenia liczby autobusów szynowych na trasie. Rzecznik województwa,
które zamówiło cztery pary pociągów w Polregio wspomina tylko, że takie pojawią się, jeśli okaże się, że są potrzebne. W jaki sposób 4 pary pociągów mają zdobyć klientów? Tego nie wiemy.
Większe możliwości dla przewozów Cargo?
Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że modernizacja linii 25 otwiera również większe możliwości dla przewozu towarów. Aby tak się stało zmodernizowany musi być także odcinek Mielec - Padew.
– W realizacji są przetargi o wartości ok. 170 mln zł, obejmujące m.in. rewitalizację 18 km odcinka Mielec – Padew. Zaplanowano całkowitą przebudowę torów, zmienią się też stacje i przystanki Chorzelów, Jaślany i Tuszów Narodowy – informuje PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolejne prace przewidziano również w Mielcu. W obszarze mieleckiej stacji planowana jest budowa dodatkowego przejścia podziemnego, zbudowany będzie też wiadukt zamiast istniejących dwóch skrzyżowań w poziomie szyn.
Całkowita wartość modernizacji linii 25 na odcinku Dębica - Mielec - Dębica to prawie 300 mln zł. Kwota dofinansowania unijnego do tej inwestycji to 200 mln złotych.