RB Rail AS – joint-venture Litwy, Łotwy i Estonii, powołane do realizacji projektu Rail Baltiki – prowadzi przetarg na kompleksowe prace elektryfikacyjne dla 870 km trasy kolejowej między Tallinem a granicą z Polską. Właśnie minął termin składania wniosków o udział w postępowaniu.
Przetarg jest kompleksowy i obejmuje wszystkie elementy systemu zasilania: przyłącza, podstacje, sieć trakcyjną czy systemy sterowania i zarządzania energią. Jak poinformowała 15 września RB Rail AS, wnioski o udział złożyły cztery międzynarodowe podmioty:
- hiszpańskie konsorcjum Cobra Instalaciones y Servicios (Cobra Instalaciones y Servicios oraz Elecnor Servicios y Proyectos)
- łotewsko-francusko-polskie konsorcjum Alstom-BMGS-GE-Torpol (BMGS, Bombardier Transportation Baltics, Alstom Transport, GE Energy Power Conversion France, Torpol)
- francusko-niemiecko-łotewskie konsorcjum STC Baltic Electrification (Colas Rail, Siemens Mobility, Siemens Mobility Oy Latvijas filiāle, TSO)
- turecka firma Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayı
– Cieszymy się z dużego zainteresowania i silnej konkurencji, ponieważ firmy, które zgłosiły się do przetargu reprezentują największych i najpoważniejszych graczy na międzynarodowym rynku elektryfikacji kolei dużych prędkości. Proponowane rozwiązania w zakresie elektryfikacji Rail Baltica opierają się na statycznych przekształtnikach częstotliwości 2×25 kV i po raz pierwszy będą wdrażane na tak dużą skalę, zapewniając elastyczną i wydajną integrację podsystemu zasilania kolei na terenie kilku krajów – mówi Jean-Marc Bedmar, szef departamentu operacyjnego z RB Rail AS.
Uczestnicy będą mogli składać propozycje techniczne i finansowe do końca tego roku. Drugi etap postępowania z negocjacjami przewidziano w I połowie 2023 r. – umowa miałaby zostać zawarta do końca przyszłego roku.
Zadanie obejmuje elektryfikację 870 km dwutorowej linii – od Tallina, przez Łotwę i Litwę, do granicy z Polską, a także odnogi od Kowna do Wilna. W sumie długość sieci trakcyjnej wyniesie ponad 2 tys. km, ustawionych zostanie 50 tys. słupów i masztów trakcyjnych. Projekt wymagać będzie 4350 ton miedzi. Wg wyliczeń spółki, która wdraża projekt, roczne zapotrzebowanie na energię elektryczną Rail Baltiki wyniesie 900 GWh, co wiąże się z ok. 3% ogólnym wzrostem zużycia energii na terenie Litwy, Łotwy i Estonii.