Pociąg z czterema spalinowymi zespołami trakcyjnymi DM90 przyjechał z Holandii do Polski. Jednostki trafią do prywatnego przewoźnika SKPL.
O pociągu z jednostkami DM90 o numerach 3429, 3431, 3435 i 3445 informuje szereg holenderskich źródeł. Dostępne są także
filmy z przejazdu. Stacją docelową pociągu, prowadzonego przez przewoźnika Rail Force One ma być polski Zagórz.
Jak
podał holenderski Rail Magazine, nowym właścicielem pociągów będzie polski prywatny przewoźnik SKPL. Niepotwierdzone źródła wskazują, że operator mógł kupić aż 32 pojazdy tego typu, co oznaczałoby ogromny rozwój jego taboru. Obecnie eksploatuje on kilkanaście lokomotyw oraz zespoły trakcyjne serii SN82 (3), SN83 (3), SN84 (6) oraz 810 (4). Przewoźnik złożył jedyną ofertę
w przetargu na wynajem szt-ów dla PKP Intercity. Czekamy na oficjalne stanowisko SKPL w tej sprawie.
Jednostki typu DM90
były budowane w latach 1996-1998. Koleje Holenderskie NS eksploatowały je do 2014 roku. Ich prędkość maksymalna to 140 km/h. Miały trafić do Rumuńskiego Ferotrans-TFI, ale sprzedaż łącznie 48 jednostek
odwołano w ubiegłym roku.
Aktualizacja: SKPL potwierdza zakup
Informacje o zakupie potwierdził dziś na facebooku przewoźnik SKPL. Wciąż jednak nie jest pewne, ile jednostek trafi do przewoźnika. Kolejne holenderskie źródła piszą nawet o 46 jednostkach.
– Wczoraj do Polski przez przejście graniczne Horka – Węgliniec wjechał transport pierwszych czterech jednostek DM90 zakupionych przez nasz podmiot wiodący – SKPL Cargo Sp. z o.o. Pochodzące z Holandii dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne produkowane były pod koniec lat dziewięćdziesiątych, a ich eksploatacja została zakończona ostatecznie z początkiem rozkładu jazdy 2018, w związku ze stuprocentową elektryfikacją sieci kolejowej użytkowanej przez Nederlandse Spoorwegen. Przetransportowane do Polski pojazdy trafią do Zagórza, gdzie rozpocznie się proces dostosowania ich do obecnych wymagań. Przyszłe zatrudnienie DM90 zależy w dużej mierze od zainteresowania przewoźników i potrzeb rynkowych w sektorze transportu pasażerskiego nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Europy Środkowej. Na zakończenie warto dodać, że sprzedaż DM90 do Polski stanowi finał zapoczątkowanych w Amsterdamie i trwających od grudnia 2019 polsko-holenderskich negocjacji, w czasie których przedstawiciele NS odwiedzili także naszą kolej w Pleszewie – napisał przewoźnik.