Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Cztery EZT za “mniej niż trzy lata”, czyli Polregio na zakupach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-03-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Cztery EZT za “mniej niż trzy lata”, czyli Polregio na zakupach
fot. Pibwl (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Zarząd województwa świętokrzyskiego pozytywnie rozpatrzył wniosek Polregio, dotyczący przyznania dofinansowania ze środków unijnych zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Chodzi o jednostki dwuczłonowe. Przewoźnik ma otrzymać 47 mln zł na ten cel w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Będzie to pierwszy zakup nowego taboru przez Polregio w tej dekadzie.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku lutego, Polregio w najbliższych 5 latach będzie zmuszone wycofać aż 42% wykorzystywanych dziś pojazdów. Park taborowy spółki jest w zasadzie najstarszy w kraju. Wprawdzie do niedawna średni wiek pojazdu był jeszcze większy w przypadku PKP SKM w Trójmieście, jednak ów stan rzeczy szybko się zmienia za sprawą kolejnych Impulsów, dostarczanych przewoźnikowi przez Newag, a w przypadku Polregio to dziś 41 lat. Co więcej, od usamorządowienia dawnych PKP Przewozów Regionalnych pod koniec 2008 roku spółka zakupiła zaledwie 7 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – 4 dwuczłonowe Elfy II oraz 3 czteroczłonowe Impulsy.

Wymiana taboru staje się zatem dla przewoźnika coraz bardziej palącą koniecznością. Pozyskanie dużych ilości nowych pojazdów w dającej się przewidzieć przyszłości nie wydaje się dziś realne. Przypomnijmy, że Polregio planowało pozyskanie nowych jednostek elektrycznych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Doszło nawet do podpisania umów ramowych z aż czterema producentami: H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych, Newagiem, Pesą i Stadlerem. W ubiegłym roku stało się jasne, że Polregio nie zakupi żadnego pojazdu w ramach tych umów, m. in. z uwagi na niemożliwe do realizacji terminy dostaw w świetle konieczności rozliczenia projektów w ramach KPO do końca czerwca 2026 roku, a także zbyt małe finansowanie.

Jak informował Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu Polregio, spółka będzie mogła zrealizować w najbliższym czasie zakup czterech jednostek elektrycznych ze wsparciem ze środków unijnych w ramach programu regionalnego dla województwa świętokrzyskiego. Dziś zarząd województwa rozpatrzył wniosek przewoźnika pozytywnie. W efekcie Polregio ma otrzymać na ten cel 47 mln zł. Wartość netto całego projektu oszacowano na 117 mln zł. Zastanawiać może dość odległa perspektywa dostarczenia nowych pojazdów – spośród zaledwie 4 zespołów trakcyjnych pierwsze 2 miałyby zostać przekazane do końca 2027 roku, a kolejne 2 do końca roku 2028. Szef przewoźnika przyznał, że decyzja o dofinansowaniu projektu jest “symbolicznym sukcesem”. 

– Świadomość konieczności wymiany wysłużonego taboru towarzyszy nam od pierwszych dni pracy w Polregio. Uzyskanie unijnego dofinansowania na zakup pojazdów dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny sukces. Czeka nas jeszcze wybór wykonawcy dla tego zamówienia oraz oczekiwanie na dostawę, jednak pierwszy krok w dobrą stronę został już zrobiony. Potrzeby Polregio są znacznie większe, działamy więc dalej. Rozmawiamy z rządem o mechanizmie wsparcia kolei regionalnej, przygotowujemy się do starań o dofinansowanie m.in. z programu FEnIKS, pod uwagę bierzemy też rynek wtórny – mówi cytowany w komunikacie prasowym Krzysztof Pietrzykowski.

Nowe jednostki elektryczne mają zabrać na pokład co najmniej 150 pasażerów, w tym co najmniej 100 na miejscach siedzących. Oznacza to, że będą to z pewnością pojazdy dwuczłonowe – w przypadku składających się z dwóch członów zespołów trakcyjnych z wózkiem Jacobsa liczba miejsc siedzących oscyluje przeważnie w przedziale 120-130, choć zdarzają się oczywiście odchylenia w jedną i drugą stronę. Co oczywiste, nowe pojazdy mają zostać wyposażone w klimatyzację i system monitoringu wizyjnego, a każdy pasażer będzie miał dostęp do gniazdka elektrycznego i USB. Pociągi będą mogły rozpędzić się do 160 km/h. Możliwe będzie ich łączenie w dwuskłady, a nawet trójskłady.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W jaki tabor inwestować?

Tabor i technika

W jaki tabor inwestować?

Paweł Rydzyński 01 maja 2019

Co w 2018 r. wyjechało na polskie tory?

Tabor i technika

Co w 2018 r. wyjechało na polskie tory?

Michał Grobelny 21 marca 2019

Premiera Cityjet. Sportowy pociąg regionalny od OBB i Bombardiera

Tabor i technika

TransANT. Wagon towarowy jak mróweczka

Tabor i technika

TransANT. Wagon towarowy jak mróweczka

Jakub Dybalski 19 września 2018

Zobacz również:

W jaki tabor inwestować?

Tabor i technika

W jaki tabor inwestować?

Paweł Rydzyński 01 maja 2019

Co w 2018 r. wyjechało na polskie tory?

Tabor i technika

Co w 2018 r. wyjechało na polskie tory?

Michał Grobelny 21 marca 2019

Premiera Cityjet. Sportowy pociąg regionalny od OBB i Bombardiera

Tabor i technika

TransANT. Wagon towarowy jak mróweczka

Tabor i technika

TransANT. Wagon towarowy jak mróweczka

Jakub Dybalski 19 września 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5