Cztery dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2, wyprodukowane w bydgoskiej Pesie oficjalnie trafiły dziś w ręce kujawsko-pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
– Cieszymy się bardzo, że Przewozy Regionalne nam zaufały, że proces zmian w tej spółce wymusza zakupy takich pociągów jak Elf 2. Wierzymy, że będziemy mogli zbudować dla Przewozów jeszcze więcej nowoczesnych pojazdów – powiedział prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski.
– Pojazdy, które dzisiaj przekazujemy, będą cieszyć naszych pasażerów i są dowodem na to, że restrukturyzacja spółki się udaje. Pasażerowie w województwie kujawsko-pomorskim mają już do dyspozycji nowe pociągi, a teraz będzie ich jeszcze więcej. Zmiany następują też w innych regionach Polski – dodał Krzysztof Zgorzelski, prezes Polregio.
Pozytywne wrażenie
Nowoczesne elektryczne pojazdy zbudowano zgodnie z obowiązującymi normami TSI we wszystkich obszarach. Są więc dostępne dla osób na wózkach inwalidzkich, posiadają wygodną toaletę, wydzieloną przestrzeń dla osób z problemami ruchowymi. Maszynista, aby dostać się do kabiny, musi jednak przejść przez przestrzeń pasażerską (inaczej jest w śląskich Elfach 2). Nowego Elfa przygotowano do obsługi peronów o wysokości 760 mm, a odległość między taborem a pociągiem niweluje wysuwany stopień.
Pod każdym (wygodnym) fotelem znajdują się gniazdka elektryczne, a przestrzeń w wagonach jest klimatyzowana. Przy niektórych uchwytach znajdują się ładowarki usb. Utrzymano dość przyjemną, szaro-czerwoną kolorystykę wnętrza znaną już ze spalinowych Linków, zmodernizowanych EN57 czy Impulsów, które kursują w województwie wielkopolskim. W pojeździe są też miejsca na cztery rowery, które można zawiesić. Zespoły trakcyjne wyposażono w prosty, ale czytelny system informacji pasażerskiej. Pociągi mają m.in. rolety przeciwsłoneczne oraz podłokietniki przy każdym fotelu. Nad każdym z siedzeń znajdują się ruchome wieszaki.
Względem poprzednich Elfów pojazdy są cichsze (lub lepiej wyciszone) i bardzo dynamiczne. Ładniejsze niż u poprzedników jest też wykończenie wnętrza, które przypomina te ze spalinowych Linków.
Znamy trasy
Zespoły trakcyjne przygotowano do poruszania się z prędkością 160 km/h. Będą kursować po wszystkich zelektryfikowanych trasach województwa kujawsko-pomorskiego, zwłaszcza na tych kursach, gdzie nie ma potrzeby używać dłuższego, trój- lub czteroczłonowego taboru. Pojadą więc na trasach: Toruń – Inowrocław, Bydgoszcz – Inowrocław, Toruń – Bydgoszcz, Toruń – Włocławek, Bydgoszcz – Piła i Bydgoszcz – Laskowice.
Elfy 2
zamówiły także Koleje Śląskie i są one sukcesywnie dostarczane zamawiającemu. Takie pojazdy zakupił też
urząd marszałkowski województwa podkarpackiego i są one udostępniane tamtejszemu oddziałowi Przewozów Regionalnych. Elfy 2
będą dostarczane Kolejom Wielkopolskim, Pesa złożyła również z tym produktem
najlepszą ofertę dla warszawskiej SKM.
Niestety, Elfy 2 wyprodukowane dla Polregio zostały odebrane przez zamawiającego z czteromiesięcznym opóźnieniem.
O jego przyczynach piszemy tutaj. Warto przypomnieć, że obecnie Pesa znajduje się na etapie restrukturyzacji. Trwają negocjacje z potencjalnym inwestorem, którym
ma być Państwowy Fundusz Rozwoju.