Hiszpański zarządca infrastruktury ADIF otrzymał cztery zapytania od operatorów kolejowych o możliwość wykonywania połączeń po sieci kolei dużych prędkości. Z trzema z nich prowadzone będą dalsze negocjacje. Przewoźnicy teoretycznie będą mogli rozpocząć kursowanie od grudnia 2020.
[aktualizacja]
ADIF AV poinformował 27 listopada, że dalsze negocjacje w sprawie przydzielenia dostępu do hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości prowadzone będą z Renfe, konsorcjum Rielsfera oraz ILSA. Potencjalnym operatorom przydzielono poszczególne fragmenty sieci KDP podzielone na zadania A, B i C. Odrzucono wnioski Motion Rail o dostęp do sieci. Podpisanie umów z wykonawcami przewozów zaplanowano na 15 marca.
ILSA poinformowała, że przewozy mogłaby rozpocząć już od stycznia 2022, używając do tego celu 23 pociągów dużych prędkości znanych z Włoch pod nazwą Frecciarossa. Operator wyraził zainteresowanie trasami z Madrytu do Alicante, Barcelony, Malagi, Sewilli i Walencji.
Hiszpania otwiera swój rynek
O możliwość kursowania po sieci ADIF AV starał się oczywiście państwowy hiszpański operator Renfe a także Rielsfera (z udziałami francuskich kolei SNCF), Motion Rail oraz Intermodalidad de Levante Sociedad Anonima (ILSA).
Motion Rail skupia producenta taboru kolejowego Talgo, turystycznego operatora Globalia (właściciela linii lotnicznych Air Europa) i fundusz inwestycyjny Trilantic Europe. Motion Rail posiada już licencję operatora. Skupienie w jednej grupie inwestycyjnej producenta taboru może ułatwić jego pozyskanie w szybkim tempie.
Intermodalidad de Levante Sociedad Anonima (w skrócie ILSA), została założona przez właścicieli linii lotniczych Air Nostrum i domaga się dostępu do hiszpańskiej sieci w grupie z włoską Trenitalią, która rozpoczęła ekspansję na rynki, gdzie można korzystać z sieci KDP.
Firma stara się o dostęp do hiszpańskich linii od 2017 roku. Interesuje ją głównie korytarz między Madrytem, Barceloną i Montepellier.
ADIF podkreśla, że efektem wprowadzenia nowego operatora lub operatorów ma być większe wykorzystanie sieci kolejowej i wzrost liczby pasażerów. Renfe – obecny operator – już zapowiedział wzrost pracy przewozowej o 20% (sic!) aby utrzymać swoją dominację na rynku przewozów.
Wnioski potencjalnych operatorów są teraz analizowane przez oddział ADIF zajmujący się liniami dużych prędkości. Zajmie się nimi także hiszpański odpowiednik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja w sprawie zostanie wydana w połowie marca 2020 roku.